اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية انت ظلي للكاتبه رحمه مراد

 



رواية انت ظلي للكاتبه رحمه مراد 


رواية انت ظلي للكاتبه رحمه مراد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر والقصص القصيره والروايات المختلفة ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات المتعدده والمتنوعه 
وللتواصل الدائم مع اجيال الاندلس من خلال قنوات ومواقع وصفحات اجيال الاندلس اشترك في باقة اجيال الاندلس👀👇👇
موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس TV  وصفحه اجيال الاندلس  وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس و تطبيق اجيال الاندلس   Become a Patron! ، تيك توك ، تيليجرام  ، انستجرام  ، تويتر
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها  رواية انت ظلي انها الروائيه رحمه مراد بنت دمياط . 

رواية انت ظلي للكاتبه رحمه مراد 

شخصيات الروايه 

مساء الخير أو صباح الخير ،  حبيت اعرض عليكوا شخصيات الروايه 💙

البطله: سَكَن 

البطل : قاسم 

اخو سَكَن :حمزه

خطيبة اخو سَكَن : مي

اخت مي: لارا 

صاحبت سَكَن: دينا 

ام سَكَن وحمزه : هدي 

ابو سكن.. متوفي   

مهنة سَكَن: ف تانيه  كلية اعلام 💙

مهنة حمزه : طالب ف كلية الطب  ف سنه رابعه ( اسنان) 

السن: 23 سنه 

خطيبته مي: ف نفس الكليه سنها: 22

الاهم ف الروايه


الفصل الاول رواية انت ظلي

ازيكم يارب تكونوا بخير 💙

انا اسمي سَكَن محمد ادهم ببايا متوفي من وانا ف 2 حضانه 

عايشه مع ماما هدي واخويا حمزه ، 

ماما عاشت عمرها كله لينا وواجهت مشاكل كتير مع أهل بابا طبعا عشان الميراث  

أهل بابا رافضين أنها تاخد حقها من البيت خوفًا ؛ من أنها تتجوز بعده وكدا ويبقي راجل غريب بفلوس بابا بس طبعا ماما كل طموحاتها ف الحياه وال هيا عايشه عشانه أنها تسعدني انا وحمزه. 

بالمناسبه حمزه اخويا وهوا ق تالته ثانوي كان جايب 99% عقبالكوا وكان تاني جمهوريه هوا ف طب اسنان دلوقتي ف سنه رابعه 

بس هوا بقا دلوقتي خاطب

خطيبته اسمها مي ودي بقا حاجه كدا كيوتايه ودمها خفيف جدا ، وانا بعتبرها اختي هيا اصغر من اخويا بسنه عندها 22 سنه هيا معاه ف طب ، المهم مطولش عليكوا ، هيا اقرب الناس ليا وخصوصا معنديش اخوات بنات يعني وكدا 

قاعدين عادي ف يوم ف ماما قالت لحمزه 

: يا حمزه انا عايزه اعرف انت مش عايز تتجوز جمبي  ليه ؛ م بلاش غُربه وخليك جمبي انا واختك 

حمزه: يا ماما م انا جمبكوا اهو ، انا عايز بس اخلص الكليه دي واتجوز بقا واخدها ونسافر وتكمل هيا هناك 

ماما : طيب يبني براحتك

حمزه حضنها: يا ماما هبقا جمبكوا وسَكَن اهي معاكي 

ماما : يبني ربنا يوفقكك بس تعمل ال انت عايزه هناك وترجعلي م انا مش هعرف اعيش من غيرك انا  

حمزه .. حاضر انا بس عايز اعرف ه...... 

سَكَن قاطعتهم: اجيبلكوا شموع؟

حمزه : انتي مالك أنتي بينا يلا روحي ذاكريلك كلمتين ينفعوكي ف الانتر ڤيو ال عندك

سَكَن: ماشي رايحه

دخلت اوضتها وطبعا كالعاده زهقانه بتبص ف الساعه لقيت صاحبتها بترن عليها

مكالمه من دينا 

سكن :  الو 

دنيا: اي يا سَكُون فينك؟

سكن : اهو يابنتي انتي ال فين !

اخبار الدنيا معاكي اي 

دنيا:  الحمدلله تمام والله افتحي كدا فيس عايزه اوريكي حاجه 

سكن : حاضر هفتح اهو ..

 دنيا : سلام 

 سكن : سلام  

فتحت فيس بس ال كان مستنيها رساله من حد غير دنيا .....

بتفتح كان في طلب مراسله و.......

الفصل الثاني رواية انت ظلي


سَكَن : بفتح الريكوستات لقيت ريكوست من قاسم محمد ... بالمناسبه يجماعه قاسم خريج السُن وجارنا كمان بس من بعيد شويه ،

المسدچ عباره عن :
قاسم: سَكَن ، اخبارك ايه ؟ يارب تكوني كويسه انا بشوفك بعد الكورس بتاع الساعه اربعه ، ممكن نتكلم شويه ؟

سكن: طبعا انا ف حالة ذهول ، قاسم !! بيبصيلي انا !!! هوا انا اها شقره وقمر بس مش لدرجة قاسم ارد ؟ طيب
لا لا مش.هرد .. سيبت الفون شويه وبعدين :
روحت ف النوم حلمت بقاسم ..اها والله حلمت بيه لقيته بيديني ورده  المهم صحيت بدور ع الورده  يعني مفيش ورده !
بعد تفكير رديت قولت : ايوا اتفضل في حاجه ؟

قاسم: اخيرا يابنتي رديتي

سكن: ايوا اخيرا ، اتفضل

قاسم: انا قولت كدا عشان تردي انا اصلا مشوفتكيش غير مره صدفه الساعه اربعه وعرفت أن دا ميعاد كورس غير كدا ببقا نايم اصلا

سكن:  لا دا انت عبيط بقا ! انت وترتتني وبقيت مش عارفه اتلم ع اعصابي وتقول كدا ف الاخر ! هعمل بلوك متحاولش تكلمني تاني ب أي شكل والا هقول لحمزه انت فهمت !!

قاسم : ايوا يا سَكن هانم
سكن: م تبطل استفزاز
قاسم: بس عموما انا ال هقول لحمزه !!

سكن: تقصد اي ؟
قاسم : يبنتي بهزر انتي بتصدقي اي حاجه كدا ، المهم عملت بلوك من اللحظه دي

وفجأه ماما بتنده بزعيق وعصبيه ع غير عادتها جريت بسرعه اشوف في اي
وصلت عندها ،

ماما : انتي سايبه اللبن لغاية م فار يا استاذه !!

سكن :, ماما انتي بتهزري !
هوا اي ال فار وقطه دي انتي وقعتي قلبي انا هروح انام وصحيني كمان ساعه

ماما : ماشي يختي ادخلي دا ال فالحه فيه النوم ، تاخدي اوسكار

سكن: تصبحي ع خير يا ماما

فضلت  افكر بقا ف. كل ال حصل  هوا ليه مكلمنيش تاني؟
طيب يقصد اي ب انا ال  هقول لحمزه دي  ، انا عايزه الورده ال كانت ف الحلم
قالت لنفسها : ولا تزعلي يا بت يا سَكونه بكرا اجيبلك بوكيه كامل

حمزه رجع :  يا ماما يا سكن

ماما : اي ياحمزه انت رجعت !
حمزه :. لا لسا شويه هيا فين سكن ؟

ماما :  ف اوضيتها نايمه
حمزه: نايمه ازاي يعني دي لازم تصحا البت دي

سكن:  ياتري عايزني ف اي .. لا لا يارب ميكونش ال ف دماغي صح

دخل حمزه: انتي يا هانم فوقي كدا
سكن: عايز اي انا صاحيه
حمزه : طيب قومي نتغدي يلا وبالمناسبة مي ومامتها واختها جايين بكرا وبعده عندنا مفاجأه كدا

سكن: مفاجأه ! هوا في اي ياحمزه

حمزه:  مال وشك اتخطف كدا ليه !

سكن: لا لا اقصد مناسبة اي !؟

بعد شويه لقيت الفون بيرن ... مي

رديت الو ازيك يا ميوي
مي: اخبارك اي وحشاني كتير انا جيالكوا بكرا انا وماما ولارا
سكن: اها حمزه قالي وانا مستنياكي ع عايزه اتكلم معاكي ف حاجه ...

مي : حاجة اي ها حاجة اي ؟
سكن:
اي دا انتي تعرفي حاجه ؟
مي :  لا يبنتي حاجة اي معرفش طبعا

سكن : يابنتي قولي انا مس ناقصه توتر
مي: بصي يا ستي بكرا هننزل انا وانتي ولارا وحمزه مشوار لعروستنا

سكن : اي دا لارا متقدملها عريس ؟

مي: لارا اي بس انتي عروستنا

سكن:  انا ...ازاي !!


الفصل الثالث رواية انت ظلي


مي : غيري هدومك وتعالي ورايا علي المطبخ نتكلم

سكن : حاضر
خلصت وروحت لمي المطبخ

مي : بصي يا ستي في عريس متقدم و......
سكن.: عريس !! عريس مين باندهاش كدا ...

مي :  اي دا احنا واقعين ولا اي ؟

سكن : يا مي قولي مش ناقصه توتر ..

مي : قاسم جارنا يستي

سكن : انا فرحت ، فرحت فعلا مع أن محصلش بينا مواقف قبل كدا ، حضنت مي كتير وقولتلها يلا بقا ننزل نجيب الفستان

مي : طيب يبنتي مش دلوقتي اهدي لسا بدري هننزل علي العشا أن شاء الله عشان أهله جايين بكرا
سكن: المهم اتغدينا وحمزه ومي واقفين وماما ومامت مي واختها وكله واقف المهم حمزه ندهلي
روحت اشوفوا عايز اي

حمزه : طيب ثواني بس وهتكون معاك ..
كان بيتكلم ف الفون ..

سكن : اي دا مين ؟
حمزه : ؟ دا قاسم م خلاص كلها ساعات وتعدي معاه لو تحبي تكلميه لو معندكيش مانع ..

سكن : لا لا. بكسوف ودخلت جوا تاني
حمزه :  خلاص هيا مكسوفه بكرا تعدوا مع بعض

سكن : روحت فكيت البلوك زي الهبله لقيته بعت !! ايوا والله بعت زي م يكون قاعد ف شاتي

قاسم : مبروك يا سكن
سكن: انت عملت كدا ازاي واي الثقه دي

قاسم : مش انتي وافقتي؟
سكن :. لا طبعا لسا موافقتش لسا لما اشوف بكرا بقا

قاسم : طيب يستي بكرا هاخد موافقه رسميه وضحك كدا ..

مي دخلت : يلا بقا يا سكن عشان نلحق قبل م الاتيليه يقفل

سكن : حاضر حاضر يلا ، نزلنا جيبنا الفستان والشوز والميكب بعد لف كتير طبعا ..

رجعنا الساعه عشره حمزه فضل يتكلم معايا يشوفني مرتاحه يعني ولا لا ف انا اكدتيله اني مرتاحه

اليوم جه وقاسم عندنا وأهله .. انا مرتاحه جدا ومبسوطه جدا ومي ولارا طبعا معايا من الصبح مسابونيش لحظه ..

قعدت معاه وحبيته جدا جدا وارتحتيله ..

سكن: بعدها ب اسبوع كانت خطوبتنا رسمي ، كانت يوم الجمعه ، طبعا مقولكوش علي فرحتي يومها ولا تعب مي ولارا ودنيا معاايا من قبل الضهر ! ف الكوافير ...

المهم خلاص خلصت الكوافير

مي : جاهزه يا عروسه قاسم برا ..تعالي يا قاسم شوف العروسه تعالي يا حمزه ..

قاسم دخل : اي دا هدخل بيكي القاعه كدا دا انتي تاخدي عين تقعي ف الارض .. بهزار

سكن: بلاش كلام كتير مش ناقصه توتر يلا نمشي ..
طبعا كان احسن يوم ف حياتي وفرحت جدا جدا وخرجنا بعد الخطوبه كلنا اهلي وأهله اتشعينا برا ورجعنا البيت

سكن:
بعد الخطوبه كدا بيوم : كالعاده بفتح فيس لقيت ريكوست غريب جدا من اكونت فيك المسدج ال فيه  :  طبعا انتي مصدقه الوهم دا !!

وقاسم رن ف نفس اللحظه رديت عليه ولا كأن حاجه حصلت
سكن : الو
قاسم :  اخبارك اي يا سَكُونه
سكن:. بخير الحمد لله وانت؟
قاسم: الحمدلله طول م انتي بخير ..
سكن:
الساعه جيت 12 بدون اي مقدمات ..
قاسم : انا مضطر اقفل
سكن : في اي يا قاسم انت زعلت من حاجه ا.....( قفل  ف وشها).
استغربت رنت عليه بعدها بنص ساعه الغريبه أنه كان وايتنج .... خدت اسكرين  عشان لو قالها لا مكنتش بكلم حد طبعا بيخونها ..

المهم فعلا داخله تبعت الاسكرين : ملقيتش الاسكرين!!!
فضلت تدور بردو مش لقياه .. اخر مكالمه بينهم حتي ال كان بيكلمها والمكالمه الاخيره ملهاش اي اثر ...

تاني يوم جه ،
سكن : شوفتي يا ماما ال حصل ولسا مكملتش كلامي لقيت مسدچ .. من اكونت فيك ونفس الاكونت !  ازاي وانا عامله بلوك للاكونت في حاجه غريبه بتحصل !! المسدج عباره عن:
انتي صدقتي طبعا كل دا بس انتي مجرد وعد وهيخلص 
والاكونت اختفي

حكيت لماما
ماما : لا يا سكن دي هلوسه

سكن :دخلت الاوضه لقيته بيرن عليا ..  بس الغريب أن دا مش صوت قاسم ..
دي أصوات كتير داخله ف بعضها مرعبه حد بيقولي انتي سكني وضلي وقفل وملقيتش المكالمه  ..

اعصابي تعبت بقول لماما
قالت : هعملك عصير لمون يهديكي شويه ..
عملتلي العصير فعلا ، نمت وصحيت والحمد لله كنت بقيت احسن .. صحيت بقول لماما يا ماما شكرا العصير ال عملتيه دا فوقني ..

ماما : عصير ؟ عصير اي يا سكن انا معملتلكيش حاجه ...


الفصل الرابع رواية انت ظلي

سكن : قاسم رن عليا الساعه عشره ونص كدا

المهم فضلنا نتكلم كتير واول م الساعه جيت 12 طبعا مش محتاجه اقولكوا اكيد انتوا عارفين .. قفل معايا ، رنيت عليه كان وايتنج المره دي بقا خدت اسكرين فيديو عشان اعرف اواجهه واعرف بيكلم مين غيري كل يوم ف الوقت دا مهوا حاجه غريبه

فضلت افكر ف ال بيحصل دا مش لاقيه أي تفسير .. داخله اشوف الفيديوهات واشوف فيديو المكالمه !

لقيت فيديو فاضي كله بياض مفيش فيه اي حاجه خالص !!!

ندهت علي ماما بعياط كتير :
يا ماماااااا الحقيني مش عارفه اي ال بيحصل دا ..

ماما جيت بصيتلي بصه غريبه ملهاش تفسير والفون وقع اتكسر مني

ماما : هعملك.شاي  !!

سكن : قولت ف دماغي اي جو فيلم 1000 مبروك دا وبعدين هتقولي معتملتلكيش حاجه اكيد المشكله ف مامتي ..
جابتلي الشاي شربته ونمت ..

تاني يوم
سكن:  مستنياكي تقوليلي مجبتلكيش شاي ..

ماما : مالك يا سكن في اي !

دخلت اوضتي وخوفت علي ماما . دي بتخرف
ماما بتتكلم ف الفون بصوت واطي وخايف:
الو ايوا ياحمزه تعالي حالا شوف اختك ..
سكن:  مسمعتش باقي الكلام الصراحه ..
بس كل ال جه ف دماغي اني اطلع الكاميرا بتاعت الكليه واشحنها واسيبها ل بالليل ع الشاحن وبعدين احطها فوق التلاجه بحيث تكون جايبه كل المكان واوري لماما .. عشان اكيد مامتي بقت تنسا ...

اليوم التاني جه : قاسم ك العاده رن عليا وفلاش باك من تاني ...
الساعه 12 قاسم : سلام يا سكن هقفل

لقيت صوت مشي جاي من برا الاوضه وضل كدا لقيت ماما بتفتح جايبالي عصير  ، رميتلي الكوبايه جمبي والباب اترزع وراها لواحده ..

تاني يوم بقولها  ها اخبارك اي النهارده بقيتي احسن

ماما بخوف: احس احسن اها الحمدلله ومش قادره تتكلم م الخوف

قالتلها عملتيلي العصير امبارح اوعي تقولي لا

مامتها خافت تقولها لا مع أن هيا فعلا معملتش حاجه ..
ماما : آ آ آه آه عملت كان عجبك ؟

سكن : ايوا حلو اوي .. بدأت اطمن شويه  ، بس ولو لازم اروح أفرغ ال ف الكاميرا واتفرج بفتح الكاميرا  وال شوفتوا :
انا ال دخلت المطبخ !! وانا ال قدمته لنفسي !! أنا مدخلتش مطابخ انا !!
ازاي ال ف الكاميرا ال بتعمل حركات مرعبه دي تبقي انا ......


الفصل الاخير رواية انت ظلي


اتصدمت محسيتش بنفسي دا كابوس اكيد ، مستحيل دا حقيقه ... فوقت شويه  لقيت نفس الاكونت ال كل مره بعمله بلوك ومعرفش بيتفك ازاي بيقولي :

ها بدأتي تستوعبي؟  انا مليش ضل غيرك يا سكني .

طب هككلم قاسم ..
سكن :, الو
قاسم : انتي مين ؟
سكن : انا مين اي !! انا سكن يا قاسم

قاسم : لا حضرتك الرقم غلط وقفل...

سكن : جريت ع حمزه وماما
يا ماماماااااا. ، يا حمزه

ماما بخوف عليا : اهدي يا سكن اهدي في اي مالك

حمزه: ،تعالي اعدي واتكلمي من غير عياط ..

سكن بعياط شديد : قاسم بيقولي انتي مين ومش عايز يكمل معايا هيسيبني يا ماما هيسيبني  يا حمزه

نظرات ماما وحمزه قتلتني من الرعب

ماما بزعيق : انا قاعده اقول سيبها البت تعبانه من الضغط بتاع الكليه تطلعي ف الاخر تعرفي واحد واسمه قاسم وجاي تقوليلنا ع اسمه كمان يا بجاحتك

حمزه ضربني .. قال بعلو صوته

حمزه: قاسم مين دا ال تعرفيه انطقي هموتك .. وقعت ف الأرض
مفوقتش غير  وجمبي نعش وفي حد  جواه ،
مكتوب عليه

المغفور لها :  سكن محمد ادهم
انا ذُهلت اي دا افتكروني مُت لا انا عايشه بس لازم اعرف مين ال جوا .. بكشف الغطا

لقيتني .. انا ، انا ال جوا النعش 

جريت ع ماما ف وسط العزا والصريخ ال  عليا بس للاسف مش حاسه بهزاتي ولا بصوتي ولا ب أي حاجه ...

انا ميته ، انا ضل معاهم ف البيت


مع تحياتي رحمه مراد منتظره رايكم 




شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر















عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|