اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل التاسع





رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل التاسع


 رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل التاسع


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر والقصص القصيره والروايات المختلفة ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات المتعدده والمتنوعه 
وللتواصل الدائم مع اجيال الاندلس من خلال قنوات ومواقع وصفحات اجيال الاندلس اشترك في باقة اجيال الاندلس👀👇👇
موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس  وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس و تطبيق اجيال الاندلس   Become a Patron! 

 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها  رواية كبير البلد انها الروائيه منه الحسانين بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


روايتى كبير البلد 🌻 بقلم منة الحسانين
مصرية صعيدية.
تتحدث عن اشخاص مازالوا يؤمنون بالعادات والتقاليد
فى احد. بيوت قرى الصعيد امر الاب ابنة بان يتزوج بابنة عمة لكنة. يرفض وبشدة لان يحب معشوقتة وزميلتة فرفض الاب. هذا الامر و اصر على الزواج بابنة عمة حيث هذا عادات وتقاليد لا يمكن الرجوع فيها . رفض الابن وتخلي عن كل شيئ من اجل حب عمرة وسافر وترك الجميع وتجوز معشوقتة
و بعد 30 سنة من الغياب يرجع الابن الى أبيه

فماذا سوف يحدث فى هذ القاء?
وماذا سيكون رد فعل الاب ?



الفصل التاسع

اول حاجة صلى على رسول الله

كان مراد يمشى. خارج القصر يفكر فى حوريتة.
جميلة ورقيقة وخجولة واحث بغرتها عندما
قال لعشق حبيبتى فهل يعقل انها تحبة
ام ماذا...

كان يمشى الى ان ذهب الى اراضى زراعية
فراى يونس وهوا يتابع العمال فذهب الية
وقالت بابتسامة/مالحقتش اتعرف عليك
امبارح ازيك يا يونس

يونس بابتسانة /الحمد الله يا مراد وبعدين
ولا يهمك

مراد/ممكن نعد نتكلم مع بعض

يونس ا/كيد

جلسو اسفل شجرةوقال مراد /احكيلى
عنك شوية

يونس /انا ياسيدى خريج كلية هندسة بس
مش بحب اشتغل فى المجال دا. انا بحب
الزرع والارض اكتر اتعوت من ضغرى عليهم
عندى 30 سنة

قاد مراد ان يقاطقعة فاكمل يونس /
عارف هتقولى اى متحوزتش لية

مش هقولك مستنى حد احبة او يحبنى
بصراحة مش شايف حد مناسب مش عاوز اى حد
وخلاض. عاوز وحدة متعلمة وحلوا مثقفة
وبنت ناس تعامل اهلى حلوا
واهم خاجة تكون متجوزانى عشانى مش
عشان فلوسى او عيلتى. وانتى يا سيدى

مراد/
انا ياسيدى خريج طب جراحة
جامعة لندن اخترت الجراحة ابويا
حبيبنى فيها وانا حبيتها من كلامو عنها
هيا صحيح صعبة بس وانتى
بتشوف الفرح على وش اهل المريض
دى عندى بالدنيا واحلى نجاج بالنسبة
ليا انا عندى عياتى الخاضة كلها للمحتاج
عمليات من غير فلوس مش مهم الفلوس اهم
حاجة السعادة عندى
عندى يا سيدى 30 سنة تقريبا نفس عمرك

متجوزتك لية
بصراحة ملقتهاش لسة
عاوز وحدة تحبنى من قلبها
تحبني عشانى مش عشان فلوسى ولا مركزى
تكون هادية وبنت ناس طيبين ميفركش معايا
غنية فقيرة اهم حاجة اهم حاجةةالاحترام
الحب حميل يايونس
حلوا أفتح قلبك و هتحس فية

بعد ان انتهاكلامة فكر فى حوريتة فابتسم وقال لنفسة/حبيتك ياحور ومش هسيبك غير وانتى مراتى

قال يونس بابتسامة /طب يا عم الحبيب انتى تعالى نروح عشان وقت الغدا
مراد ضاحكا /همك على بطنك انتى

ضحك يونس ثم توجةالى المنزل للاستراحة والغداء
وهوا كان يمشى متوجة لداخل القصر رأى عشق وهيا جالسة فى بلكونة غرفتها لكن مهلا ما هذا التى ترتدية فستشاط غطبا وفال لنفسة/اية الهباب إللى لبساة دا وازى تعد كدا دى تعبانة ثم نضر لمراد وقال بغضب/هيا اختك ازاى تعد كدا الغفر ممكن يبصولها

مراد وهوا يرا فى عيون يونس الغيرة على وجهة فقال لنفسة هل يونس يحب اختة أم ماذا لالا مستحيل فقال بخبث/عادى يعنى وبعدين كانت بتلبس انيل من كدا
يونس بغضب اكثر/ازاى يعنى هيا متعرفش هيا فين الغفر كلهم بيبضو عليها
مراد بخبث/ سيبك يايونس ويالا عشان جعان
دخل يونس إلى القضر وهوا يشيط غطب ثم توجة اللى غرفته
لتغير ملابسة وأخذ شور لعلة يطفى هذا النار داخل قلبة

..................................................

داخل المطبخ كانت سعدية نشيط الغضب من معاملة الجدة لهنا
فقالت بغضب/ ماتخلضى يابت منك ليها

قالت هنا/ما هما شغلين اهم بتزعقى لية

سعدية بغطب/انتى اية إلى دخلك أنا وجه تلك كلام
الجدة بصرامة /سعدية لمى الدور احسن لك

سعدية/وأنا قولت حاجة

الجدة/هيا كلمة

ذهبت خارج المطبخ وهيا تتوعد لهنا فقالت حور فى طريقها
قالت حور /ماما مالك
سعدية بزعيق وغضب/بعدى من ادامى
بعد أن ذهبت سعدية من أمام حور نزلت دموع حور فيها حساسة لدرجة كبيرة
فقابلها مراد فذهب إليها وسألها بقلق/حور مالك ب تعيطى لية
لم تدرى حور بنفسها فالقت نفسها داخل أحضان مراد
فضمها مراد إلى صدرةوقال/مالك بس

لا تعلم حور لماذا ألقت نفسها فى أحضان فيها حساسة ولا تتحمل أحد أن يرفع صوتة عليها
فقال وهيا تجفف دموعها بكف يدها كالاطفال/مفيش حاجة

لم يدرى مراد بنفسة على طفولتها هذا الاوهواه يأخذ شفتيها بقبلة رقيقة ويضع يدل على حضرها
واستغرب من حور سكنة لا تتحرك ابدا

بعد بعض من الوقت بعد عنها عندما شعر بيديها الصغيرة تبدعدة عنها

فقال وهوا يأخذ أنفاسه/ أنا آسف بس انتى ب تعيطى لية بس
حور بخجل /مفيش حاجة ثم رقضا من إمامة سريعا إلى غرفتها
بعد ذهبت حور إلى غرفتها اخد يفكر فى هذا الحورية قم اتجه إلى الاسفل

.........................................................

بعد ان بدل يونس ملابسة خرج من الغرفة م توجة إلى غرفة الطعام
فصدم بعشق وكادت ان تقع من أعلى الدرج فاحتضنها بقوة وخوف وقال /خلي بالك ياعشق كنتى هتقعى
عشق داخل أحضان / مقنتش أقصد ولا هى
لا يريد أن يخرجها داخل احضانة ولكن لا يريد ان يراهم أحد
يونس بابتسامة /ولا يهمك بس خلى بالك المرة الجايا ماشى
وفجأة قال بغضب /اية اللى انتى لبساة دى وازاى تعدى كدا فى البلكونة
عشق ببرود /انت مالك وبعدين حرية شخضية وتمتزعقليش كدا وذهبت من إمامة
استشاط يونس غضب بسبب ملابسها وزهب الى الأسفل

فى غرفة الطعام كان الجميع يأكل طعامة فى جو أسرى

مر اليوم بالسلام على أبطالها لا يوجد أحداث كثيرة غير توعد سعدية لهنا
ونضرات الغيرة لعشق من يونس


رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين 

منة الحسانين 💜🌺
واسفة لو فية أخطاء املائية



شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر






















عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|