اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الحادي عشر






رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الحادي عشر



رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الحادي عشر


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر والقصص القصيره والروايات المختلفة ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات المتعدده والمتنوعه 
وللتواصل الدائم مع اجيال الاندلس من خلال قنوات ومواقع وصفحات اجيال الاندلس اشترك في باقة اجيال الاندلس👀👇👇
موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس  وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس و تطبيق اجيال الاندلس   Become a Patron! 

 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها  رواية كبير البلد انها الروائيه منه الحسانين بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


روايتى كبير البلد 🌻 بقلم منة الحسانين
مصرية صعيدية.
تتحدث عن اشخاص مازالوا يؤمنون بالعادات والتقاليد
فى احد. بيوت قرى الصعيد امر الاب ابنة بان يتزوج بابنة عمة لكنة. يرفض وبشدة لان يحب معشوقتة وزميلتة فرفض الاب. هذا الامر و اصر على الزواج بابنة عمة حيث هذا عادات وتقاليد لا يمكن الرجوع فيها . رفض الابن وتخلي عن كل شيئ من اجل حب عمرة وسافر وترك الجميع وتجوز معشوقتة
و بعد 30 سنة من الغياب يرجع الابن الى أبيه

فماذا سوف يحدث فى هذ القاء?


وماذا سيكون رد فعل الاب ?


الفصل الحادي عشر

صلى على الحبيب المصطفى

‏في جمله عظيمه أتقالت في فيلم: " The Fault in our Stars "

بتقول :"من يحبنا ونحن في اسوا حالاتنا ، هم من يستحقون أن يبقوا في قلوبنا إلي الأبد "

..................

يونس بخيث /وانتى مش بتحبى
عشق بخبث /بحب
يونس بغضب /مين دا ان شاء الله
عشق بخبث/ وانت اضيقت لية
يونس بغضب/ردى عليا
عشق وهيا ترقض من امااامة /مالكش دعوة
كاد يونس ان يشيط الغضب من يكون
هذا الشخض. من هذا. الذى لو راه امامة سوف
يقتلة فى الحال
.................................

رجعت عشق الى القصر ورات حور تجلس. فى الحديقة حزينة فذهبت اليها وقابت/مالك يا حور زغلانة لية

حور بحزن /مفيش. انتى كنتى فين
عشق وهيا تجلس بجانبها/مفيش كنت بتمشى شوية
يالا بقا ارسمينى
حور /اوكى
جلست عشق بجانب زهور الحديقة لكى ترسمها حور

.............................

كانو الجميع يشاهدون التلفاز فى
غرفة المعيشةوكانت سعدية فى
غرفتها تفكر فى اولى مخططاتها
وعدم سفر سليم
بعد بعض الوقت من التفكير
نذهت للاسفل كان الجو هادئ
ولا يوجد احد هنا
رات هنا تخرج من باب غرفتها
متوجها للاسفل
فابسرعة البرق ذهبت
الى المطبخ واحضرت
الزيت ووضعتة على درجات السلم
كانت هنا متوجهة الى الاسفل نذلت
على الدرج وفى لمك البصر وقعت
من اعلى الدرج وصوت ضرخاتهاا
ملئ القصر /سلييييييييم

رقض اليها سليم وقال بفزع وخوف
/هنا مالك يا حبيبتى
ثم قام بحملها برفق قالت هنا بدموع ووجع
/رجلى يا سليم مش قدرة
قام سليم بحملها واتوجة الى غرفتة وذهب
ورائة الجميع
وضعها برفق على السرير وهيا مازالت متمسكة
بملابسة. قال/ سبينى يا حبيبتى هشوف رجلك بس
مراد متدخلا /انا هشوف رجليها يابابا خليك انتى
قام مراد بالكشف عليها برفق فضغط عليها
مراد فاطلقت هنا صرخة فزت سليم قال بغضب
/براحة يا مراد
مراد/يابابا دى ورمة وفيها كسر لازم تتجبس
بسرعة
سليم وقام بحملها برفق /طب حات العربية
بسرعة
نزلو جميعا الى الاسفل وذهبت عشق
معهم التى كانت تبكى على امها
ذهبو جميعا الى المشفى لعمل
الاشعة على قدم هنا وتجبيسها
بعد ان انتهو واعطى سليم هنا مسكن
فنامت من اثر الوجع

رحعو جميعا الى القصر قم قام سليم بحملها
ووضعها برفق على السرير وكان يذهب
فقالت هنا بنعاس ووجع /سليم خليك معايا
فاشار الى الجميع بالرحيل فذهب
الجميع
قام سليم بضم هنا الى احضانة برفق خوفا ان
يؤذى قدمها طبع قبلة على راسها ثم نام هوا الاخر

فى الخارج كانت سعدية فى غرفتها تبتسم
بشر وقالت فى نفسها/ولسة يا سليم

..........................................

فى منتصف اليل قامت هنا من نومها تبكى بصوت
عالى من وجع قدمها فقام سليم من نومة مفزوع
وقال/مالك يا حبيبتى
قامت هنا بدفن راسها فى عنق سليم وتبكى
بصوت عالى /رجلى بتوجعنى اوى

سليم/طب اهدى بس هقول اجبلك المسكن
هنا بوجع/مش هوزة خليك معايا
سليم /يا حبيبتى مش هسيبك انا جنبك
هجيبو بس عشان رجلك
ثم قام. سليم واحضر المسكن والماء
وجلسها برفق ثم تناولت
هنا المسكن والماء قام سليم
باحضانها وقال/حاسة بحاجة يا حبيبتى
هنا بوجع/شوية بس
سليم بتسائل /طب انتى وقعتى ازاى
من على السلم
هنا/مش هرفة انا كنت فى قوضى ونزل تحت
وقغت مش عرفة بقا
سليم /انتى كنتى لبسة كعب
هنا بخوف /ااة
سليم بغضب/مش انا قايل ميت مرة بلاش الكعب
هنا بدموع /انا اسفة
قام سليم باحتضانها بقوة وقال /
انا اسف يا حبيبتى بس انا قولتلك كتير
بلاش زفت شفتى اخرة العناد بتاعك
هنا /ياسليم انا اسفة الله
سليم /طب نامى شوية عشان الوجع
نامت هنا من اسر وجعها ثم نام سليم بعد ان
نامت هنا
.................................................

يوم جديد على ابطالنا
بعد استيقضت هنا من نومها وهيا تشعر ببعض الراحة
فقامت بتفييق سليم/سليم سليم اصحى
قام سليم من نومة على اثر قبلات هنا
على عنقة/ لا داحنا بقينى حلوا بقا حاسة بحاجة
ياحبيبتى
هنا بابتسامة/ ايوا بقيت حلوا
يالا عشان تجهز الشنط
سليم/مش هسافر وانتى كدا
هنا /ياحبيبى مانا حلوا اهو مالى
وبعدين عشق معايا
سليم ويطبع قبلة على شفتيها
/حاضر ياجبيبتى

توجة سليم الى الحمام واخذ شور وبدل ملابسة
واخرج حقيبة السفر ثم اخرج الملابس
ووضعها فى الحقيبة
قال بتزمر /مش بعرف ارتبها
صحكت هنا علية وقالت /اتعود يا حبيبى
ضحك مراد عليها واكمل تجهيز الحقيبة

طرقت عشق غرفة ابيها
هنا /تعالة يا عشق
عشق بابتسامة/صباح الخير يا مامتى
هنا بسعادة/صباح الخير ياحبيبتى
سليم بحزن مصطنع/ مفيش صباح الخير
يابابا
عشق وهيا تاخد قبلة من خدة /صباح الخير
يا بابتى
ثم قالت لهنا/عملة اية انهرضة يا مامتى
هنا /كويسة يا حبيبتى
سليم /مراد خلص الشنطة يا عشق
عشق/هيييح هيوحشنى ميرو ولاه
مراد من على الباب /مش قولنا بلاش
ميرو دى

عشق بطفولة /بدلعق الله
سليم /خلاص يا ميرو اصدى يا مراد
صحك الجميع فقال مراد بغيط/حتة
انتى يابابا
ضحك سليم وقال/جهزت الشنطة
مراد /كل حاجة جهزة

قالت هنا/سليم اوعى تتاخر وخلى بالك من
نفسك
مراد/وانا
هنا /وانتى يا حبيب ماما
ضحك الجميع ثم نذهلو سليم ومراد
وسلمو هلى الجميع وانطلقو الى المطار



خلص البرت ياجماعة
✒️ منة. الحسانين



رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين 

منة الحسانين 💜🌺
واسفة لو فية أخطاء املائية



شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر























عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|