اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الخامس عشر







رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الخامس عشر

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الخامس عشر


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر والقصص القصيره والروايات المختلفة ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات المتعدده والمتنوعه 
وللتواصل الدائم مع اجيال الاندلس من خلال قنوات ومواقع وصفحات اجيال الاندلس اشترك في باقة اجيال الاندلس👀👇👇
موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس  وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس و تطبيق اجيال الاندلس   Become a Patron! 

 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها  رواية كبير البلد انها الروائيه منه الحسانين بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


روايتى كبير البلد 🌻 بقلم منة الحسانين
مصرية صعيدية.
تتحدث عن اشخاص مازالوا يؤمنون بالعادات والتقاليد
فى احد. بيوت قرى الصعيد امر الاب ابنة بان يتزوج بابنة عمة لكنة. يرفض وبشدة لان يحب معشوقتة وزميلتة فرفض الاب. هذا الامر و اصر على الزواج بابنة عمة حيث هذا عادات وتقاليد لا يمكن الرجوع فيها . رفض الابن وتخلي عن كل شيئ من اجل حب عمرة وسافر وترك الجميع وتجوز معشوقتة
و بعد 30 سنة من الغياب يرجع الابن الى أبيه

فماذا سوف يحدث فى هذ القاء?


وماذا سيكون رد فعل الاب ?

الفصل الخامس عشر


بعد أن وصلت حور إلى المشفى لرواية
معشوقها فسألت قسم الاستقبال
قائلا /لو سمحتى الدكتور مراد فين
الفتاة باحترام / الدكتور مراد عندو
عملية يا فندم ممكن حضرتك
تستنية فى المكتب الدور التالت حضرتك
حور /شكرا
وذهب لترا حبيبها ركبت المصعد الكهربائي
وتوجهت إلى مكتبة لكنها وقفت وغضبت
عندما راتة يتحدث مع طبيبة
ويضحك بصوت عالى وكانت الطبيبة
جدا جميلة وتضحك هيا الاخرى
بصوت عالى فغضبت حور بشدة
وذهبت اليهم وقالت بغضب/مراااد
التفت مراد إلى الصوت فراة حور
وهيا غاضبة بشدة وعيونها حمراء
فقال باستغراب/حور بتعملى أية هنا
فغضبت حور بشدة /مكنتش عوزنى اجى
حضرتك ومين دى
مراد وقد فهم أنها تغار علية فقال بخبث/
مفيش دى دكتورة ريم ودى يا دكتورة ريم
كانت حور تنتضر أن يقول لها خطيبتة
لكنها حزنت عندما قال / حور بنت عمى
قالت الدكتورة ريم /تشرفنا يا حور
ونصرت لمراد وقالت بخجل/ دكتور
مراد لو حضرتك عزتنى أنا فى مكتبى
وذهب إلى مكتبها تاركة حور تشيط الغضب
قام مراد بالدخول إلى مكتبة وذهبت ورائة
حور وهيا غاضبة قالت بغضب/ مين دى
وكنت واقف معاها لية وازاى تضحك كدا
بصوت عالى
مراد ببرود /خلصتى اولا انتى مش خطيبتى
عشان تحاسبينى كدا
حور بدموع /بس انتى بتحبنى صح
مراد وهوا يمثل البرود/ولاه أنا اتقدمتلك
بس انتى رفصتى انتى مش بتحبينى يا حور
لكن حور وقامت بلف يدها حور عنقة وضمتة
بقوة. وقال ببكاء/أنا اسفة ولاهى بحبك يا مراد
أنا قولت لجدو انى موافقة والله بحبك انا
اسفة وبكت بصوت عالى
ضمها مراد بقوة وقال بحنان /
أهدى يا حور أنا اسف بس انا زعلت منك
مش هقدر على دموعك يا حبيبتى خلاص
أهدى
حور بابتسامة /يعنى مش زعلان منى
مراد بحب /مقدرش يا قلب مراد
غضبت حور مرة ثانية وقالت/
ولاه لو شفتك واقف مع حد تانى يا مراد
ولاهى مش هكلمك تانى وهخضمك
ضحك مراد على طفلتة وحبيبتة
وقال / لا ميهونش عليا حوريتى تبقى
زعلانة منى مش هكلمك حد تانى
حور بابتسامة / شاطر يا حبيبى
ضحك مراد وقال / شاطر ههه ماشى
يا حور ثم ضمها إلى صدرة بقوة وقال
/وانتى جاية لية بقا
حور بخجل /أنا جاية لعشق
مراد بخبث/عشق بردو
حور بخجل/اة
مراد بابتسامة / طب تعالى نرحلها
مسك يدها ثم ذهب إلى عشق
قام بركب الاسنسير الكهربى
قالت حور بخوف/مراد أنا بخاف من البتاع
دة
مراد بخبث/ مابيعملش حاجة بس ممكن يقع
بس
صرخت حور وقامت بأحضان مراد فقام
مراد بوضع يدة على خصرها ورفعها وقبلها
قبلة رقيقة وصعد حور يدها حول عنقة وبادلتة قبلتة
دقائق وباب الاسنسير فتح فبتعد عنها مراد
ثم ذهب إلى غرفة شقيقتها وتذهب معة
حور بخجل من قبلتة
طرق باب غرفة عشق استأذنت للطارق
بالدخور وكانت حور ومراد
ذهبت عشق سريعا لاحضانها وقالت
بسعادة/أية المفاجأة دى يا حور
حور بابتسامة /حبيت اجى اشوفك واتفرج
على المستشفى
قال مراد/حور أنا عندى عملية خليكى مع
عشق وانا لما اخلص هجيلك ماشى
حور بابتسامة /اوكى
عشق بسعادة /تعالى احكيلى بقا.وافقتى ولا
لسة
حور بخجل /ايوا
عشق بخبث/حب بقا
حور بخجل /بس بقا يا عشق
عشق بابتسامة /احكيلى يابت
حور وهيا تتذكر حلمها عندما حلمت بمراد
وكيف قابلتة ومن هنا بدأ حب مراد وحور
حكت لعشق ثم ابتسمت وهيا تتذكر قبلة
مراد لها
قالت عشق /يعنى انتى حلمتى بمراد ابل
ماتعرفى أنو ابن عمك
حور/اة
عشق /هيييح عقبال لما احلم بلى هحبة
ضحكت حور وقالت /امين يا ختى واخلص منك
ضحكت عشق وقالت /بس احلى حاجة انك
هتبقى مراد اخويا
حور بخجل /اة
طرق باب غرفة عشق ودخلت هنا
وقالت بابتسامة /وانا بقول المستشفى
منورة لية
قالت حور /ازيك يا طنط
هنا بابتسامة /طنط أية بقا أنا هكون حماتك
يعنى هتقونى بنتى التانية قوليلى يا ماما
حور بخجل / ماشى يا ماما
عشق بطفولة /اختى امى منى ياحور
ضحكت حور وهنا على طفولة عشق
وجلسو يتحدثون قليلا
..........................................
بعد ان جلسو جميها يتناولون
وجبة الغداء
وكان الجد سعيد بهذا التجمع
جو اسرى جميل قام الجد
من على غدائة وقال/احمد وانت وسليم
لما تخلصو تعالى عشان نحدد
خطوبة مراد وحور
احمد وسليم/امرك يابوى
خجلت حور كثير ونضرت لمراد
الذى كان ينضر لها بابتسامة جميلة
توجة سليم ومراد ويونس
الى المكتب وطرق سليم
الباب ثم جلو الجميع
قال الجد /طبعا حور وافقت يا
سليم على الخطوبة
احنا نقراء الفتحة كلنا
وان شاء الله مراد وحور يحدوو
اليوم اللى عوزينو
قراء الجميع فاتحة حور ومراد

يونس لنفسة /عقبال فتحتنا يا عشق
ثم قراء هوا الاخر
الجميع فى نفس واحد/امين
مراد / اية رايك يا جدى انك تخليها
كتب كتاب انا وهيا فى بيت
واحد ومش هينفع الناس ممكن تتكلم
الجد باعجاب/ عفارم عليكى يا ولدى
اية رايكم
احمد/انا موافق
سليم /وانا كمان
يونس /وانا كمان بس ناخد راى حور
الجد / روح يا يونس وجول لخيتة
شوف رايها اية وان وافقت
تبقى خطوبة وكتب كناب
سليم /على خيرة الله
ذهب يونس الى اختة ليخبرها
طرق باب غرفتها ثم دخل وقال
بحنان/حور مراد عاوز تبقى خطوبة
وكتب كتاب اية رايك يا حبيبتى
فرحت حور كثير وقالت بخجل /
موافقة يا يونس
يونس بابتسامة /الف مبروك يا حبيبتى
طبع قبلة على راسها وذهب
ليخبر الجميع بالموافقة

انتشر خبر جواز حور من ابن عمها
اطلقت النساء الزغاريط بالقصر
وتم تحديد يوم الخطبة وكتب
الكتاب اخر الاسبوع يوم الخميس
فرح مراد وحور كثير فيها سوف
تصبح زوحتة وحبيبتة

لكن الفرحة يمكن ان لا تصبح. طويلة
فماذا سوف يحدث يا ترا
وما رد فعل سعدية
تابعو الحلقة القادمة

بقلم منة الحسانين




رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين 





    شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

    • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
    • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
    • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
    • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
    • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
    يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
     مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر




























    عن الكاتب

    اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

    التعليقات


    اتصل بنا

    إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

    عن اجيال الاندلس

    أرشيف المدونة الإلكترونية

    إحصاءات المدونة

    جميع الحقوق محفوظة

    اجيال الاندلس

    |