اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الثالث عشر





رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الثالث عشر

رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين - الفصل الثالث عشر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر والقصص القصيره والروايات المختلفة ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات المتعدده والمتنوعه 
وللتواصل الدائم مع اجيال الاندلس من خلال قنوات ومواقع وصفحات اجيال الاندلس اشترك في باقة اجيال الاندلس👀👇👇
موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس  وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس و تطبيق اجيال الاندلس   Become a Patron! 

 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها  رواية كبير البلد انها الروائيه منه الحسانين بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


روايتى كبير البلد 🌻 بقلم منة الحسانين
مصرية صعيدية.
تتحدث عن اشخاص مازالوا يؤمنون بالعادات والتقاليد
فى احد. بيوت قرى الصعيد امر الاب ابنة بان يتزوج بابنة عمة لكنة. يرفض وبشدة لان يحب معشوقتة وزميلتة فرفض الاب. هذا الامر و اصر على الزواج بابنة عمة حيث هذا عادات وتقاليد لا يمكن الرجوع فيها . رفض الابن وتخلي عن كل شيئ من اجل حب عمرة وسافر وترك الجميع وتجوز معشوقتة
و بعد 30 سنة من الغياب يرجع الابن الى أبيه

فماذا سوف يحدث فى هذ القاء?


وماذا سيكون رد فعل الاب ?

الفصل الثالث عشر


الحمد الله على كل شئ

فى المشفى ....

فى مكتب سليم. بعد يوم عمل شاق كان يجلس
على مكتبة مغمض العينين طرق باب مكتبة ودخلت
هنا
سليم قائلا /تعالى يا حبيبتى
ثم اشار اليها ان تجلس داخل احضانة
بعد ان جلست هنا داخل احضان سليم
قالت بابتسامة /مالك يا حبيبى

سليم بتعب / كان يوم متعب اووى

هنا/ طب دا كان يوم جميل اتعرفت
على دكاترة كتير
سليم بغيرة / وطبعا اتعرفتى على دكاترة رجالة
صح
هنا وهيا تدفن نفسها داخل عنقة /
لا عشان سليم حبيبى بيغير عليا
سليم بحب / روح قلب سليم
ثم تناول شفتيها بقبلة طويلة تريحة من
هذة المجهود.  فحاولت هنا ان تبعدو
عنها قالت/ سليم الباب
لم يعرها سليم. اهتمام وتناول شفتيها
مرة ثانية
طرق ااباب مرة ثانية فبتعدت هنا عنة بصعوبة
بعد ان كانت ان  تختنق ودفنت نفسها فى عنقة تاخد
انفاسها
سليم بانفاس متقطعة /مين

مراد من خلف الباب / انا يا بابا
ابتعدت هنا من احضانة وجلست بجانبة
على الكرسى تاخد انفاسها وتعدل ثيابها
وهيا خجولة لدرجة كبيرة

دخل مراد المكتب فراى والدتة ووجها
احمر وتاخد انفاسها يصعوبة
فقال بخبث/انا جيت فى وقت غلط
سليم بغضب /اة. لا كنت عاوز اية
مراد بسعادة /عاوز اتجوز
هنا بسعادة /بجد يا مراد
مراد. بسعادة /ايوا يا حبيبتى
سليم وهوا يطع قدم فوق الاخر/
مين. سعيدة الحط
مراد بهيام /حوريتى
سليم بخبث /حور مين
مراد بهيام / حور قلبى
هنا لسليم /ابنك واقع
مراد وهوا يشير لابية /هجيبو من برة
ياابى العزيز
هنا /هتقول لاحمد امتا يا سليم
سليم /لما نروح هقول لابويا الاول
وبعدين نتقدم رسمى
مراد وهوا ياخد قبلة من خد ابية
/حبيبى يا بابا
هنا بدعاء /ربنا يسعدك يا حبيبى
مراد بسعادة /امين يا حبيبتى
اسيبكم انا بقا. ثم ذهب مراد

هنا بساعدة / انا مش مصدقة ان مراد
هيتجوز
سليم / لسة بدرى على الجواز هقول لاحمد
وابويا وبعدين حور ممكن ترفض
هنا بخبث/متقلكش بتموت فية
سليم /عرفتى منين
هنا بخبث/ حور هيا اللى قالتلى
سليم /ازاى بقااا

هنا /   فلاش بالك

بعد ان سافر مراد وسليم
ذهبت حور لغرفة لهنا. طرقت الباب
هنا /ادخل
حور بتردد/ازيك يا طنط
هنا بابتسامة /الحمد الله يا حبيبتى
حور بخجل وتوتر / طنط. هوا مراد عندو صحاب
بنات بجد
  هنا بخبث / يوة متعديش
بكت حور فهيا تغير على مراد بصدق
/ يعنى بيكلمهم
هنا وهيا تفتح احضانها لحور
ذهبت اليها حور وضمتها بقوة لعلها تشعر
بحنان الام
قالت هنا/ انا عرفة انك بتحبى مراد يا حور صح
حور بخجل /اة بس هوا قال لنو عند صحاب
بنات كتير
هنا بابتسامة / ياغبية دا بيقولك كدا عشان يشوفك
هتغيرى علية ولا لا واكيد حس بالغيرة
وبعدين لو بيحبك اول ما يرجع هيتقدم ليكى
وقولى انا قولت

بحور. بخجل /يعنى بيحبنى
هنا بابتسامة /بيموت فيكى ابنى وانا عرفاة

بالك
سليم /يعنى حور بتحب مراد
ومراد بيحب حور
هنا بابتسامة /اة
سليم بتفكير /لما نروح هفاتح ابويا فى الموضوع
باذن الله
ثم قال بخبث احنا قولنا بنقول اية بقا
ابل ما مراد يجى

هنا /ان لازم امشى عشان عندى كشف كتير
ثم ذهبت من امامة سريعا

............................................

بعد انتهاء الدوام رجعو جميعا ابى القصر
للاستراحة من هذا اليوم الشاق
بعد ان وصلو الى القصر نذلت عشق
وذهبت الى غرفتها هيا ومراد وهنا
لكى يستريحم

وذهب سليم الى والدة فى غرفتة
طرق سليم باب غرفة والدة ودخل
القى السلام على والدية وقال
كنت عاوزك فى موصوع كدا يا حاج
فتحية /قول يا ولدى
سليم / بصراحة انا طالب ايد جور لابنى
مراد
الجد بسعادة/ يبقى على بركة الله
الجدة بسعادة /الف مبروك يا ولدى
سليم متدخلا / بس يا بوى. مش هنقول لحمد
وناخد راى حور هيا دى الاصول
الجد / عجاك العيب يا ولدى. واخوك
مش هيرفض يا ولدى. وعلى العموم لما يجى
باذن الله نفتح الموضوع
سليم /على خير الله. هطلع استريح شوية
بعد ازنكم
وتوجة الى غرفتة ليستريح قليلا

................................................
بعد ان تناولو جميعا الغداء
قال الجد /احمد لما تخلص تعالى على المكتب
انتى وخوك

طرق احمد مكتب ابية ودخل هوا وسليم
قال احمد/خير يا بوى
سليم متدخلا/ انا طالب ايد
حور بنتك لمراد ولدى
احمد بسعادة/وانا موافق
انا هلاقى. واحد زى مراد فين لبنتى حور
  سليم /بس اسال حور الاول
ممكن تكون ليها راى تانى
احمد /عيونى يا خوى ودى الاصوال
بعد ان فتخو باب المكتب وعلى
وجوههم السعاجة اطلقت الجدة
الزغاريط
قالت سعدية باستغراب / لية الزغاريط
ياحاجة
الجدة بابتسامة/ مراد هيتجوز حور
وكان دلو ماء. بارد نزل على راسها
فاستشاطت غضب وعيون حمراء
وتوجهت لغرفة حور

كانت حور سعيدة كثيرا بعد ان علمت من جدتها
تقدم مراد لخطبتها فرحت كتير
وكانت تنضر والدها لتقول لة رايها
فرات والدتها تتقدم وعلى ووجها علامات
الغضب
قامت سعدية بامساق شعر حور وقالت
بغطب / والله فى. سماة لكون دفناكى
ياحور لو اتجوزتى ولد هنا. ابوك
لو قال رايك قوليلو لا فاهمةةةة
حورر ببكاء ووجع /بس احنا بنحب بعض
سعدية ة بغضب/ بلا حب بلا كلام ماسخ
الى اقولك علية تنفذية الا لتكونى بنتى
ولا اعرفك فااهمة يابت باطنى

دفعتها سعدية بقوة وذهبت. تتوعد لهنا وسليم
بعد ان دفعتها سعدية على ارض الغرفة
كانت تبكى بصوت وشهقاتها تملئ
الغرفة....
بعد ان هدتا من بكائها قامت يالدخول
الى حمام غرفتها وغسلت وجهها
ثم جلست على سريرها تفكرا
لماذا فعلت والدتها هگذا وكانت تبكى بصمت
سمعت صوت دق على باب غرفتها فامسحت
دموعها وقالت /اتفضل
دخل يونس وقال بابتسامة/ازيك يا حبيبتى
حور بابتسامة حزينة / كويسة يا حبيبى
يونس طبعا عرفتى لن مراد طلب ايدك للجواز
رايك اية يا حبيبتى
تفاجاة يونس كثيرا من رد حور عندما
قالت / م موافقة يا خوى
يونس / لية بس يا حبيبتى احنا مش هنخضبك
على حاجة حتا لو ابن عمك
حور بحزن/مش مستعدة الوقتى للجواز
يونس بحنية / طب يا حبيبتى انا هقول رايك
لجدى

ثم طبع قبلى. على راسها وذهب الى الخارج
..............................

ذهب غرفة المكتب لاخبار ابية وجدة
فقال /مش موافقة

خلص الفصل ياترا مراد هيعمل اية
مع حور
واية مخطط سعدية وهيحصل معاه


رواية كبير البلد للكاتبه منه الحسانين 





شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر

























عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|