اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

قصه قصيره بعنوان مكنتش صدفه | الكاتبة روان محمد نسيم


قصه قصيره بعنوان مكنتش صدفه | الكاتبة روان محمد نسيم 


قصه قصيره بعنوان مكنتش صدفه | الكاتبة روان محمد نسيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس .
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها قصه قصيره بعنوان"مكنتش صدفه"انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


ونقدم لها قصه قصيره بعنوان"مكنتش صدفه" فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 


موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر
  19. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل التاسع عشر
  20. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل العشرين
  21. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الأخير والنهاية وصور ابطال الرواية 

قصه قصيره بعنوان"مكنتش صدفه"



قصه قصيره بعنوان"مكنتش صدفه" :
فى مدينه دمياط الجديده
فى احدى بيوت العائلات ذات الطبقه الثريه يهبط شاب طويل القامه دراجات السلم وهو يرتدى ملابس مدرسته الرسميه ليجد والديه يجلسان على مائدة الافطار ف ابتسم لهما وجلسا معهما
اسر مبتسما:صباح الخير
الاب مبتسما :صباح النور
الام مبتسمه :صباح النور..... النهارده اخر امتحان ليك صح؟
اسر بتنهيده :ايوا ربنا يستر
الاب مبتسما:ان شاء الله هيعدى....... انت هتروح النهارده المستشفى بعد الامتحان
اسر بحماس:اه انا فتحت الحصاله امبارح لقيت فيها ٥ آلاف جنيه ينفع اتبرع بالمبلغ ده للمستشفى ولا قليل
الاب مبتسما :ايوا ده هيفيد المستشفى جدا وانا هبقا احاول افضيلك نفسى واقابلك هناك فى المستشفى بس لما تطلع من الامتحان رن عليا
الام بدهشه: ايه ده انت هتخليه يتبرع بخمس الاف جنيه لمستشفى!!!!
الاب: ايوا ما هى فلوسه اللى محوشها من مصروفه هو حر فيهم
الام بغضب :زى ما  قولت مصروفه وفلوسه يخليهم ويشترى بيهم حاجه لنفسه
اسر مبتسما:يا ماما يا حبيبتى انا مصروفى كبير الحمدلله وبيقضينى وبيفيض ولما بعوز حاجه بشتريها والباقى بحطه فى الحصاله يعنى مش بحوش عن نفسى حاجه وبعدين انا هلاقى الفلوس دى فى الجنه جبال حسنات وانا بصراحه طمعان فى اى حاجه ممكن تكون سبب انها تدخلنى الجنه
ثم نهض عن مقعده وقبل راس والدته ونظر لوالده وقال:
-لما اخرج من الامتحان هرن عليك تقابلني فى المستشفى الفلوس فوق فى اوضتى ابقا خدها وانت ماشى انا شبعت سلام
الاب مبتسما:سلام

ثم اخذ اسر حقيبته وخرج من المنزل ف نظر الاب ل الام وقال مبتسما:
-انا فرحان انى ربيت ولد بيفكر فى جنه الاخره قبل ما يفكر فى متاع الدنيا لانه عارف انه مش دايم و ان اللى هيدومله عمله فى الاخره وانتى لازم تشجعيه اسر عنده حق احنا ربنا ادنا نعم كتير اعظمهم اننا عندنا ابن زى اسر
الام بتأنيب ضمير :عندك حق ربنا يوفقه و يفرحه
........................................................................
خارج المنزل
فتح اسر باب سيارته التى ينتظره بداخلها سائقه وركب فى المقعد الخلفى
اسر مبتسما:صباح النور يا عمو وفيق
وفيق مبتسما :صباح الخير يا بنى.... ها هتروح ل "وتين" ولا هتروح المدرسه
اسر بمرح :لا هنروح ل وتين السواق بتاعه لسه مرجعش من الاجازه...... يلا معلش اخر يوم وهترتاح منى طول الاجازه و هترتاح منى فى الكليه كمان لانى لما اخش الكليه هسوق بقا العربيه لوحدى
وفيق بضحك:ب اذن الله يا بنى ربنا يوفقك ويكتبلك اللى فيه الخير
ثم ادار المحرك وسما بالله واتجه ناحيه بيت وتين ليجده ينتظره امام منزله ف أوقف السياره واتجه وتين ناجية السياره وركب بجوار اسر و اتجه وفيق هذه المره الى المدرسه الثانويه
اسر :ذاكرت حلو
وتين بمرح :قرأت الكتاب وقفلته تانى
اسر :وماله شلها و روح دور تانى
وتين بخضه: اعوذ بالله ده انا امى متبيتنش فى البيت اومال هخش هندسه أزى
ثم اكمل بثقه
وتين بثقه:ثم انى لو مدخلتش هندسه مش هتقدر انت كمان تخشها من غيرى
اسر بضحك:لا هخشها عادى..... ب الحق هنروح المستشفى النهارده انا فتحت الحصاله امبارح
وتين بدهشه:مش قولت هتفتحها يا بنى بعد ما النتيجه تطلع
اسر:معرفش بقا انا حسيت انى عوز افتحها امبارح وفتحتها طلعو ٥ الاف جنيه
وتين بضحك:طب ما تعزمنى
اسر :راجع يا بنى بدل ما نروح فى داهيه
وفيق : هو ليه يا اسر يا بنى عوز تخش هندسه يعنى مشاء الله اهلك الاتنين دكاتره ليه مدخلتش علمى علوم ودخلت طب
اسر :اولا عشان انا بحب الرياضه وشايف نفسى فى الكليه الهندسه اكتر من الطب ثانيا بقا انا بخاف من الدم ده انا لو دبوس شوكنى وشفت الدم هيغمى عليا
ثم انفجر ثلاثتهم يضحكون
........................................................................بعد ثلاث ساعات
فى مستشفى (........)

يجلس وتين هو و وفيق فى الاستقبال واسر يتحدث مع والده فى الهاتف
اسر :تمام سلام يا بابا
ثم اغلق الخط
اسر وهو ينظر لوتين و وفيق:جاى اهو بيركن العربيه بره
ثم لفت نظرهم صوت طبيب يتحدث مع مرأه فقيره تبكى و تحمل فى يدها ولد يتراوح عمره بين ٧ و٨ سنوات
وتين وقد سحب اسر من يده:تعالى نتفرج
واقتربو قليلا من الطبيب والمرأه فسمعو
الطبيب:انصحك تعمليله العمليه بسرعه لان شبكة عينه ممكن تقع ويفقد بصره خالص فلازم العمليه ب اسرع وقت
المرأه بحزن و دموع :وانا هجيب ٥ آلاف جنيه منين بس يا دكتور انا ست على قد حالى..... هو مينفعش العمليه تتعمل على نفقه الدوله
الطبيب:الورق هيحتاج وقت وده مش فى صالح ابنك ابدا
المرأه ببكاء:جتله منين بس الميه البيضه دى يا ربى ده لسه صغير
الطبيب ببرود:مش بالسن ساعات بيجى بالوراثه
نظر اسر و وتين خلفهما فوجدا والد اسر و وفيق يقفان خلفهما
وتين:حضرتك جيت أمته


الاب:من شويه
اسر وقد احتضن والده:بابا
الاب وهو يضع يده على راس ابنه:ها شايف انها محتاجه الفلوس اكتر اكيد
هز له اسر براسه ف ابتعد عنه والده وكاد يذهب الا ان اسر امسك بيده وقال
-بابا مش عوزها تعرف ان الفلوس جيالها مخصوص عشان متحسش ب اهانه او حاجه
الاب مبتسما :متقلقش

ثم ذهب و رجع وتين واسر و وفيق يجلسان على الاستراحات فى انتظار والد اسر وبعد مده رجع فوقف الثلاثه
اسر:ها عملت ايه
الاب مبتسما :متقلقش اديت الفلوس لدكتور وقولتله يقولها انهم تبرع للمستشفى وانه قرر هو والمدير يديهملها و وقفت لحد ما سمعته وهو بيدهملها والعمليه هتم فى اسرع وقت
وتين :وهو وافق عادى كده
الاب مبتسما :ايوا هو عارفني اساسا
اسر برتياح :الحمدلله
الاب مبتسما :ها ريحونى انتو بقا وقلولى عملتو ايه فى الامتحان
وتين بمرح:متقلقش هنخش هندسه وش
فضحك الجميع فتقدم والد اسر ليذهب ومشى بجواره وفيق ومشى كلا من وتين واسر خلفهما
وتين مبتسما :كانت صدفه حلوه لو مكناش شفنا الست دى صدفه مكنتش  هتعرف فلوسك دى هتروح فين او هتروح للى يستحقها ولا لا
اسر مبتسما :مكنتش صدفه
وتين بتعجب :ازى مش فاهم
اسر مبتسما ابتسامه واسعه:مكنتش صدفه انى افتح الحصاله فى الوقت ده، مكنتش صدفه انى اقرر  اروح المستشفى فى الوقت ده، مكنتش صدفه ان الفلوس اللى فى الحصاله تطلع خمس آلاف جنيه بظبط، مكنتش صدفه ان الست تكشف على ابنها فى اليوم ده وفى الوقت ده، مكنتش صدفه ربنا اللى بيعمل الصدف هو اللى عمل كل ده عشان يجعلني سبب فى شفا ابنها وابنها سبب فى زياده حسناتى ربنا عظيم اوى
وتين مبتسما:عندك حق بس حاسب السنه الجايه هنفسك و هحوش اكتر منك وهتبرع بيهم
اسر مبتسما:وانا موافق يا صحبى نتنافس فى الخير
                         (تمت بحمد الله)

مواضيع تهمك :: مكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة



اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇


مواضيع اخرى قد تهمك:: طريقة عمل سمك  السنجاري ::

مواضيع اخرى قد تهمك:: الترمس كنز قيمته عالية ( الكنز الاصفر)

 مواضيع اخرى قد تهمك:: الصف الرابع الابتدائي ::

مواضيع اخرى قد تهمكمكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة 




شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  

 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر



عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|