اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس


 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس .
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها مسجون وجنون انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


ونقدم لها رواية  مسجون وجنون من تسعة فصول فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 

موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر
  19. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل التاسع عشر
  20. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل العشرين
  21. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الأخير والنهاية وصور ابطال الرواية 





روايه مسجون وجنون الفصل الخامس :

خرجت تلك الطلقه من سلاح إحدى الضباط لتستقر فى جسد جمال ليقع جمال من شدة الألم على الأرض وسلاحه بجانبه بينما ذهب رجال جمال واشبكو بضباط وبدأت المعركه بأطلاق النار من كلتا الطرفين وكان الضباط هم المنتصرين فتشوش الرجلان الذين يمسكون بمالك فستغل مالك ذالك والتقط عصى من على الأرض وضرب بها كلهما وتوجه بسرعه إلى ورد وفك قيدها وهى تبكى بنهيار
ورد ببكاء/انا اسفه يا مالك انا اللى ورطتك فى كل ده اسفه
مالك مبتسما وهو يمسد بيده على وجهها/متقوليش كده ويلا نخرج الظباط سيطرو عليهم خلاص
ثم ساعدها على النهوض من على الأرض وفى نفس الوقت زحف جمال بجسده إلى سلاحه الملقى بجواره وامسك به ورفع يده بضعف ناحيه مالك ويده تترنح يمينا ويسارا فجحظت ورد بعينيها بخوف وقد رأت جمال فبسرعه قامت بدفع مالك من أمامها ليسقط على الأرض وفى نفس الوقت ضغط جمال على الزناد لتستقر الرصاصه فى جسدها وتسقط على الارض ليقوم إحدى الضباط بضرب رصاصه ناحيه جمال ليسقط جمال سلاحه ميتا
مالك بفزع/ووردد!!
نهض مالك بسرعه وذهب إلى ورد وحملها على قدمه وقد تجمعت دموعه فى عينيه
مالك بدموع وخوف/ليه ليه عملتى كده
ورد بابتسامه باهته/ع... عشان.. مقدرش ا.. اشوف... حد بيتأذى.... تانى بسبب... شغلى وع.. عشان.. بحبك
ثم اغلقت عينيها مستسلمه لتلك الاغمائه التى اصابتها وهى لا تشعر بأى شيئ فى جسدها
مالك بصراخ/لااااا... لااااا... ووررد... . جنووون

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥

فى مستشفى(.....)
يقف مالك امام غرفه العمليات والخوف والقلق ينهشون فى قلبه ويقف بجواره ضابط شرطه
الضابط موسيا/ان شاء الله الرائد ورد هتبقا كويسه هى قويه طول عمرها بس اللى حصل لوالدها و والدتها مقدرتش تستحمله
ظل مالك صامتا لا يجيبه فاكمل الضابط وهو يضع يده على كتف مالك
الضابط /مع ان جمال مات بس خاد الموته اللى يستحقها ده شيطان قتل كتير من الأطفال بدون ذنب وبفضلك قدرنا نجيب عليه الدليل بسبب جهاز التتبع اللى كان فى هدومك والمسجل كمان صحيح هو مات بس هنقدر نمسك اللى بيشتغلوا معاه ودلوقتى برأت ابو ورد كمان هتطلع
مالك بسخريه/ايوا هتطلع بس بعد ما اتعدم ظلم ومراته ماتت بحسرتها على جوزها
اخفض الضابط راسه بأحراج ولم يعرف كيف يجيب مالك فاشاح مالك برأسه عنه وفجأه وجد رنا تقف أمامه ففتح عينيه بدهشه
مالك بدهشه/رنا.... انتى بتعملى ايه هنا
رنا بخوف/انت حصلك حاجه.... انا قمت من النوم ملقتكش فى البيت ورنيت عليك لقيت ظابط رد عليا   وقلى انك هنا
مالك بتجاهل/لا انا كويس روحى البيت
رنا بأصرار/اروح البيت ده ايه.... انت هنا بتعمل ايه
انتبه مالك لخروج الطبيب من غرفه العمليات فتوجه اليه بسرعه هو والضابط
الطبيب مبتسما/متقلقوش جت سليمه هى الحمدلله كويسه و هننقلها اوضه عاديه عشان تقدرو تشوفوها وهى كمان شويه وهتفوق من البنج
مالك بحمد /الحمدلله يارب

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

بعد عدة ساعات فى غرفه ورد
كان مالك يجلس على مقعد بجوار سرير ورد وهو يمسك يدها ويضغط عليها بحنان و رنا تجلس بجواره على مقعد اخر
مالك وهو ينظر لورد/وبعدين نقلوها على المستشفى هنا بس ده اللي حصل
رنا وهى تضع يدها على كتفه/متقلقش يا مالك ورد هتقوم بسلامه أن شاء الله الدكتور قال هتفوق كمان شويه ولا تحب اقول "جنون "
ابتسم مالك رغما عنه وهو يتذكر ورد بضحكها وخجلها وكل شئ فيها قطعه صوت رنا وهو تكمل
رنا بغمزه وخبث/بس انا وقعت على بوزك اهو وحبيت
مالك بغيظ/بس يا جزمه وقومى هتيلى كوبايه عصير من الكافتيريا اللى تحت اصل ريقى ناشف
رنا بغيظ /ماشى يا مالك مردودالك
ثم خرجت من الغرفه واغلقت الباب فتنفس مالك بحريه وفى نفس الوقت شعر مالك بأن ورد تحرك يدها فى يده فنظر إليها بلهفه وقد وجدها تفتح عينيها ببطء لتتكيف مع ضوء الغرفه
مالك بسعاده /جنون
ورد بابتسامه باهته/مسجون


مالك بضحك /مالك
ورد بابتسامه /ما انت عارف ان أسمى ورد وبتقلى جنون ومتكلمتش
مالك بسعاده/انا فرحان اوى انك كويسه حمدلله على السلامه
ورد بتذكر/الله يسلمك بس هو انت اللى بلغت البوليس
مالك وهو يتنهد بمرح/ايوا وكمان كان معايا فى هدومى جهاز تتبع عشان يعرفو مكانى وجهاز تسجيل عشان اسجل لجمال وهو بيعترف على نفسه بقيت احسن منك اهو يا سيادة الرائد
ورد بغضب/متقولش رائد دى تانى انا بكره اللقب ده وبكره اليوم اللى اتعينت فيه فى الداخليه
كاد مالك ان يرد عليها الا ان رنا قد اقتحمت الغرفه وهى تهتف
رنا بمرح/بصراحه انا كسلت انزل اشترى من الكافتيريا لقيتهم بيوزعو عصير معلب فجبته وخلاص........
صمتت عندما وجدت ان ورد قد استيقظت فعلا وجهها ابتسامه مرحه
رنا مبتسمه /ايه ده ورد انتى صحيتى
نظرت لها ورد بتعجب فتنحنح مالك
مالك بتوضيح/ورد دى تبقا رنا اختى
رنا وهى تلوح لها/ ورد ازيك
ورد مبتسمه بتعب/ الحمدلله

رنا بمرح /يلا قومى بقا انتى بتدلعى ولله مكنتش رصاصه يعنى
مالك بغضب/اه صح افتكرت انتى متخلفه راحه تقفى قدامه وهو بيضرب نار انتى متخلفه يا بت انتى
ورد بضحك/رنا ونبى خلى اخوكى يوطى صوته عشان خرم طبلة ودنى
رنا بتذكر /اه بالحق الظابط اللى برا كان بيسألنى صحيتى ولا لا عشان باين عوز يسأل على مكان الورق
ورد بغضب/الله يخرب بيت ده ورق دمرلى حياتى كفايه بقا كفايه. اااه.....
توقفت عن اكمال عبارتها عندما المها جرحها من عصبيتها الزائده فقترب منها مالك بلهفه ومسد بيده ببطء على شعرها
مالك بهدوء/اهدى يا ورد عشان جرحك، رنا اطلعى وخمس دقايق بظبط ودخلى الظابط
رنا بنصياح/حاضر


ثم خرجت من الغرفه
ورد بغضب/ايه اللى انت قولتهولها ده انا مش..........
مالك بهدوء /شششش، انا من اول ما عرفتك عرفت انك مش محتاجه حد يتعامل معاكى ك دكتور ومريضه لا محتاجه حد يكون صحبك يخليكى تبعدى شويه عن حزنك كانت مشكلة الدكاتره اللى كانو بيجولك كانو يخشو يقعدو قدامك ويقولولك ها مالك ويقعدو يضغطو عليكى عشان تحكى وده طبعا غلط الواحد مننا عوز حد يثق فيه ويصاحبه عشان يقدر يحيكله ويفضفضله انا عشان كده من اول ما عرفتك عمرى ما سألتك مالك او ايه اللى حصل
ثم ابتسم بحب واكمل

مالك /بس الصداقه وحدة وحدة اتحولت لحب تعرفى انى كنت ساعات بحس ان انا محتاجك اكتر ما انتى محتجانى عشان اقول اللى جوايا فى حاجات مكنتش اقدر اقولها ل رنا ومع انك لحد دلوقتى متعرفيش عنى حاحه الا ان وجودك فى حياتى مطمنى من غير حتى ما اتكلم، واللى فهمته من كلام جمال وحالتك النفسيه انك فاكره ان موت مامتك وباباكى بسببك او بسبب شغلك، ورد انتى لازم تفهمى ان ابوكى وامك ليهم عمر محدد حياتهم بتقف عليه سواء حصل حاجه ولا محصلش فربنا كتبلهم انهم يجوله فى الوقت ده شغلك بقا مش شغلك كنتى موجوده او لا هما مكتوبلهم كده والمؤمن مصاب "اذا احب الله عبدا ابتلاه" وانتى لازم تكونى راضيه باللى ربنا كاتبه واذا كان والدك اتظلم فى الدنيا فهو راح للى خلقه اللى مبيظلمش عارفه كمان ان فى مقوله دايما بتتردد فى دماغى"ويلك يا قاضى الارض من قاضى السماء" بس يا ستى ودى كانت اول جلسه ليا معاكى من اول ما عرفتك
كانت ورد تنظر له ودموعها تتساقط ببطء من عينيها وفجأه طرق الباب ودخل الضابط وورائه رنا
الضابط بمجامله/حمدلله على السلامه يا رائد ورد
ورد بجمود/الله يسلمك
الضابط/يا ترى لسه فكره مكان الورق اللى بيدين الناس اللى جمال كان شغال معاهم؟
ورد بجمود/ايوا... هما موجودين فى.......

♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️

بعد اسبوع فى المستشفى
مالك بغضب/يا بنتى افتحى بقك الدكتور قال مش هنمشى من المستشفى الا لما تاكلى
ورد بعناد/مش جعانه يا عم هو بالعافيه
مالك بنفاذ صبر/يا بنتى كولى ده انا جالى الضغط
ورد وهى تاخذ منه صنيه الطعام /هات يا سى مالك اما نشوف اخرتها
ثم ساد الصمت قليلا لتقول ورد وهى تمضغ الطعام فى فمها
ورد بابتسامه سخيفه / مالك انا عوزه اسألك سؤال اهو اتسلى وانا باكل
مالك برفع حاجب/خير
ورد بمرح /رنا قلتلى ان ليكم اخ كمان اسمه رامى اصغر منكم طب انا عوزه اعرف ليه رنا و رامى بيبدأو بحرف الراء وانت الميم يعنى انت اللى جيت الاول وسموك بالميم ليه مسموش رنا ورامى بالميم بردو يعنى ليه هما شبه بعض وانت اللى نكره كده
مالك بجديه /ببساطه عشان انا مش اخوهم  .... يتبع



اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇




موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 


  1. روايه مسجون وجنون الفصل الاول
  2. رواية مسجون وجنون الفصل الثاني 
  3. روايه مسجون وجنون الفصل الثالت
  4. روايه مسجون وجنون الفصل الرابع
  5. روايه مسجون وجنون الفصل الخامس
  6. رواية مسجون وجنون الفصل السادس
  7. رواية مسجون وجنون الفصل السابع
  8. رواية مسجون وجنون الفصل الثامن
  9. رواية مسجون وجنون الفصل التاسع والاخير




مواضيع اخرى قد تهمك:: التدريب الكامل للطفل  المتأخر في الكلام

مواضيع اخرى قد تهمك:: طريقة عمل سمك  السنجاري ::

مواضيع اخرى قد تهمك:: الترمس كنز قيمته عالية ( الكنز الاصفر)

 مواضيع اخرى قد تهمك:: الصف الرابع الابتدائي ::

مواضيع اخرى قد تهمكمكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة 

شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  

 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر




عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|