اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع




 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع

 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس .
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها مسجون وجنون انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 


ونقدم لها رواية  مسجون وجنون من تسعة فصول فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 

موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر
  19. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل التاسع عشر
  20. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل العشرين
  21. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الأخير والنهاية وصور ابطال الرواية 




روايه مسجون وجنون الفصل الرابع :

مالك مبتسما/لما نخش هتشوفى
ثم دق بيده على باب المبنى بقوه حتى يفتح له المسؤال عن هذا المكان فاجابه أحدهم من وراء الباب
صالح بضيق/ممنوع الدخول
مالك بفرحه /ده انا مالك يا عم صالح
وما ان سمع صالح صوت مالك حتى فتح الباب بسرعه ليجده بالفعل مالك فعلى وجهه سريعا الفرحه وارتمى فى أحضان مالك بفرحه وبادله مالك العناق بفرحه اكبر
صالح وقد ابتعد عن مالك/انت وحشتنا اوى يا مالك(لغة الاسكندرنيه بقا وكده تحس ان فى ناس فى بقهم هو قصده وحشتنى ههههه)


مالك مبتسما/وانت وحشتنى اكتر ولله يا عم صالح
صالح مبتسما/ربنا يخليك يا بنى..... مش تعرفنا على القموره
مالك مبتسما /اه دى ورد خطيبتى
اشتعل وجه ورد بحمرة الخجل عندما اطلق عليها مالك لقب خطيبته بينما هلل صالح فرحا بمالك وباركه ثم خرج صالح من المكان ليذهب لاحضار مشروبات يكرم بها مالك و ورد بينما مالك سحب ورد من يدها الى الداخل لتشهق من شدة الدهشة والروعه والجمال فما رأته عينيها شئ لا يصدق ايوجد مكان بهذا الجمال فكان هذا المبنى يبدو انه بيت من الورد فيوجد بداخله انواع كثيره من الورود وبالوانها الجميله التى تسحر العيون ويوجد ايضا "مرجيحه" مصنوعه من الورد وكان المكان فى قمة الروعه
ورد بدهشه وفرحه/هو المكان ده حقيقى
مالك بحب/كنت متأكد انه هيعجبك
ورد بفرحه/ده تحفه انت بتهزر انا بعشق الورد بطريقه فظيعه عشان كده بحب اسمى
مالك بعبث ليخجلها/وانا كمان بحب الورد جداا وبحبك انتى كمان
ورد بخجل/مااالك
مالك بحب وهو يقترب منها /قلب مالك
ورد وهى تغير الموضوع /هو المكان ده بتاع عم صالح
مالك مبتسما/لا بتاعى، عم صالح هو اللى بيهتم بالورد وبيمنع دخول اى حد من غير اذنى انا مبدخلش حد هنا اصلا الا القريبين منى بس
ورد برفع حاجب/يعنى دخلت مين هنا
مالك وهو يجلس على "المرجيحة"/دخلت هنا بابا الله يرحمه و دخلت رنا اختى وانتى و......
بتر مالك عبارته مطرا عندما تذكر مالك شيئا ازعجه
ورد وهى تجلس بجواره على المرجيحة /ومين؟
مالك بسخريه/وحبيبتى القديمه
ورد بدهشه/انت كنت مرتبط انت كمان
مالك وهو يلتفت اليها بدهشه/انا كمان ايه.....انتى ارتبطى قبل كده
ورد بضيق/كنت مخطوبه
مالك مستفهما/انتى عندك كام سنه
ورد /٢٦ سنه وانت؟
مالك بمرح وغمزه /تدينى كام سنه
ورد وهى تضربه فى زراعه/قول بقا بطل رخامه
مالك بغيظ/ايدك تقيله يا مفتريه....... عندى ٢٨ سنه
ورد بدهشه/شكلك صغير خالص عن ٢٨
مالك بغرور مصطنع /طبعا ده انا مهما كبرت صغير
ورد بغيظ/طب قوم يلا زقنى ومتقعدش جمبى
مالك بمشاكسه/اطلبى باحترام قولى لو سمحت
ورد بنفاذ صبر/لو سمحت
مالك برخامه /مش من قلبك
ورد مبتسمه برقه/لو سمحت يا مالك
نهض مالك من جوارها واخذ يدفع الارجيه بها و ضحكاتهما الفرحه تملئ المكان

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ 
فى المساء فى مستشفى الأمراض النفسيه
وقف مالك امام غرفه ورد يودعها
ورد بفرحه/انا عمرى فى حياتى ما فرحت كده شكرا بجد على اليوم ده يا مالك
لم يجاوبها مالك بل وضع يده وراء راسها وقربها منه ثم قبلها ببطء على مقدمه راسها ثم تركها عندما احس بشتعال وجهه من كثرة الخجل
مالك بحب/هتوحشينى
عند هذا الحد لم تتحمل ورد المزيد فدخلت بسرعه الى غرفتها واغلقت الباب فى وجهه فاخذ مالك يضحك على خجلها ثم تحرك من أمام غرفتها وذهب الى جراش المستشفى وكاد ان يفتح سيارته لكنه تذكر انه لم يخبر ورد انه لن يأتى إلى المستشفى فى الغدا فدخل الى المستشفى مجددا وذهب الى غرفتها ودق الباب وانتظر مده من الوقت فلم يجبه احد فلم يعرف لماذا دق الخوف فى قلبه ففتح باب غرفتها بسرعه ومسح بعينيه المكان فلم يجدها وبحث عنها فى المرحاض وتحت السرير وبأدق التفاصيل فى الغرفه فأخذ قلبه ينبض بالخوف والقلق وفجأه لفت بصره وجود ورقه ما على الكمود ففتحها ليجد مكتوبا فيها
"مالك وانا متأكد انك مالك سواء بتقرأ الرساله دى الفجر اللى هو دلوقتى او الصبح فأحب ابشرك انك لو عوز جنون، تيجى تقابلنى فى مصنع(....) اللى موجود فى(......) ، حقيقى انت محتاج تلحق جنون عشان انا مش ضامن ممكن اعمل فيها ايه، اه وكمان انت عارف تيجى لوحدك ولو شميت ريحة بوليس قول عليها يا رحمن يا رحيم"
كان مالك سيفقد عقله فمن هؤلاء وما الذى يريدونه من ورد وفجأه لمح مالك شئ يلمع فى الارض فنزل بجسده والتقطها ليجدها السلسله اللتى كانت فى عنق ورد فأغلق مالك يده عليها بقوه واعتصرها فى يده
مالك بوعيد/هتبقى كويسه يا ورد صدقينى



♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
فى المصنع تجلس ورد على الأرض ويديها وقدميها مقيدان فى إحدى الاعمده بأحكام ومع ذالك لم تيأس وظلت تحاول فك عقدتها
ورد بغضب /طلعوني من هناا.....حد هنا.....فى ايه انا موجوده هنا ليه
-ششش عمله دوشه ليه
نطق بها أحدهم وهو يقترب منها وما ان تعرفت عليه ورد حتى اشتعلت عينيها من كثره الغضب
ورد بحتقار/هو انت يا زباله
الشخص بضحك مصطنع/منصحكيش تطولى لسانك عشان ده مش فى صالحك
ورد بغضب/استنى بس لما اطلع من هنا ولله لارميك فى السجن وهخليك تتمنى الموت
كاد الشخص ان يجيبها الا ان شخص آخر أقترب منهما وهو يخفض رأسه بحترام لرئيسه
الشخص الثانى /الدكتور مالك وصل يا باشا ولوحده ندخله؟
ما ان سمعت ورد الاسم حتى وقع قلبها فى قدميها ونظرت لشخص الاول بخوف وما ان رأى الشخص الاول تعابيرها حتى ارتسم على وجهه بسمة انتصار
الشخص الاول بخبث/دخله
ذهب الشخص الثانى ليلبى أوامر رئيسه بينما جنون كانت لا تستطيع التحدث وكأن الصدمه الجمت لسانها دقائق ودلف اثنان من الحرس وهما يمسكان بمالك بأحكام وكان مالك يمشى معهما مجبرا حتى فجأة رفع رأسه بصدمه ناحيه مصدر الصوت الذى هتف ب
الشخص الاول بمكر/مفجأه مش كده يا دكتور مالك
مالك بصدمه/دكتور جمال
ضحك جمال بسخريه وهو يرى تعابير وجه مالك فستفز مالك هذا بشده فهتف وهو ينظر بتجاه ورد
مالك بغضب شديد /ايه ده يا دكتور جمال انت بتعمل ايه وخاطف جنون ليه
جمال وهو يضحك بستفزاز/اصل بيبنى وبين "ورد" حساب قديم وانت دخلت فى للأسف
مالك بغباء مصطنع / "ورد" مين دى
جمال وهو يقترب من ورد ويسحبها من شعرها بقوه فصرخت جنون بألم
جمال بابتسامه خبيثه/ورد دى..... اللى بيقولو عليها جنون
ورد بألم/سيب شعرى انت اتجننت اوعى
جمال وهو ينظر لها بشراسه/لسه زى ما انتى لسانك طويل
مالك بغضب وهو يحاول الافلات من الرجلان/سبها واللى عوزه هدهولك
ترك جمال شعر جنون واتجه ناحيه مالك ووقف أمامه وهو يقول
جمال بجديه شديده/عوز الورق
مالك بعدم فهم / ورق ايه ده اللى انت عوزه منها
جمال بخبث /انا هقلك كل حاجه



وشاور لاحدى الحرس بأن يجلب مقعدان واحد له وواحد لمالك وجلس الاثنان فنظر مالك لجمال بمعنى اكمل
جمال بجديه شديده /اول حاجه لازم تعرفها ان انا جمال الدالى اكبر تاجر أعضاء فى البلد دى كلها والبت دى اسمها الرائد ورد صابر الشربينى
فتح مالك فمه ببلاهه فلم يهتم جمال به وتابع
جمال /ورد دى بقا كان كل واحد بيعملها حساب ومعروف عنها أن اى قضيه بتمسكها لازم تكسبها لكن جه حظها الأسود لما مسكت قضيه سرقة الأعضاء من سنتين وطبعا قعدت تدعبس وتحقق لحد ما عرفت انه انا بخطف العيال وباخد اعضائهم وببعها ل مافيا برا مصر ده غير أن حضرتها اتنكرت ودخلت عندى المستشفى كأنها مريضه وقدرت تخدعنى وتاخد منى ورق يودينى فى ستين داهيه مش بس انا لا ده بيدين ناس تانيه منهم المافيا اللى انا متعامل معاهم وكمان قدرت تعرف انى فاتح المستشفى دى عشان بخطف كل ٦ شهور واحده من المرضى وطبعا انت عارف ليه وطبعا انا عرفت باللى عملته بس بعد ما هى كانت خدت الورق بس هى كانت طماعه شويه وكانت عوزه تجيب ادله اكتر ضدى فخبت الورق لحد متلاقى ادله كمان ف انا استغلت الفرصه ولبست لابوها قضيه قتل متقفله ولبسها انا بصراحه كنت فاكره هياخد ١٥ سنه او ٢٥ لكن معرفتش انها هتوصل للاعدام
نظر مالك ناحيه ورد فوجد عينيها مغلقه ودموعها تتساقط ببطء فنتبه مره اخرى لجمال وهو يتابع
جمال/المهم يا سيدى امها مستحملتش وجالها سكته قلبيه وماتت بعدين الست ورد لما عرفت فى المستشفى بخبر موت امها نزلت من المستشفى تجرى فى الشارع زى المجانين لحد ما هووب، خبطتها عربيه ودخلت فى غيبوبه وفضلت فيها سنه وانا طبعا عرفت وفضلت مراقب حالتها لحد ما صحت بس كانت كأنها ميته مش بتتكلم وعلى طول سرحانه وبتعيط وبس كأنها فى الدنيا دى لوحدها، طبعا انا كنت هتجنن على الورق لانى خايف يقع فى ايد حد تانى، فختها عندى المستشفى عشان اعالجها بس الدكاتره الاغبيه اللى عندى ولا واحد عرف يعالجها لحد ما سمعت عنك وخليتك تيجى المستشفى مخصوص عشانها
مالك بغضب /انت شيطان مستحيل تكون بنى ادم مستحيل أزى تعمل كده ازى
جمال بسخريه/مالك يا راجل اتعصبت كده ليه
واقترب جمال بوجهه من وجه مالك وعينيه تفيض بالشر والكره
جمال بخبث/عارف انا جبتك هنا ليه، عشان انت نقطه ضعفها الوحيده
مالك بغضب/نقطه ضعفها أزى يعنى؟
جمال بشر / كده
أنهى جمال عبارته وهو يخرج سلاح ابيض من ملابسه ثم قام بضرب به مالك على رأسه بقوه ليتأوه مالك بألم ليعتصر قلب ورد الألم عليه بتصرخ بخوف
ورد بخوف وصراخ/مااالك، لا سيبه متعملش فيه حاجه
جمال وهو يضحك وينظر فى اتجاه مالك/شفت المجنونه طلعت بتحبك 
ثم نظر جمال إلى مالك بشر ورفع سلاحه فى وجهه وهو يضع أصبعه على الزناد
جمال بجديه/"ورد" هعد من واحد لعشره لو مقولتيش الورق فين الطلقه دى هتبقا فى دماغه
ورد ببكاء/لااا لااا
جمال بتهديد /١٠..٩...٨...٧....٦....٥...٤....٣....٢... ١
اخذ جمال وضع الاستعداد وامسك سلاحه بقوه واصبعه يداعب الزناد بينما مالك كان ينظر له بسخريه
ورد ببكاء/خلاص هقلك الورق فين
وما ان انهت جملتها حتى خرجت طلقه استقرت فى جسد أحدهم لتشهق ورد بفزع...... يتبع



اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇






موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 


  1. روايه مسجون وجنون الفصل الاول
  2. رواية مسجون وجنون الفصل الثاني 
  3. روايه مسجون وجنون الفصل الثالت
  4. روايه مسجون وجنون الفصل الرابع
  5. روايه مسجون وجنون الفصل الخامس
  6. رواية مسجون وجنون الفصل السادس
  7. رواية مسجون وجنون الفصل السابع
  8. رواية مسجون وجنون الفصل الثامن
  9. رواية مسجون وجنون الفصل التاسع والاخير

مواضيع اخرى قد تهمكمكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة 

شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  

 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر


عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|