اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع




 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع




 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس .
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها مسجون وجنون انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 






ونقدم لها رواية  مسجون وجنون من تسعة فصول فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 

موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر
  19. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل التاسع عشر
  20. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل العشرين
  21. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الأخير والنهاية وصور ابطال الرواية 

روايه مسجون وجنون الفصل السابع :

رنا بصدمه /ايه مش عارف مين دى
مالك بتعجب/وانتى مين انتى كمان
نظر الجميع الى بعضهم بدهشه
اسماء بهدوء /مالك حبيبى ممكن تقولى ايه اخر حاجه فكرها
مالك بتذكر/اخر حاجه ان انا وانتى ومازن كنا فى المول بعدين فى راجل جه وشدنى من ورا وكتم نافسى بمنديل من غير ما تخدى بالك وبعدين لما صحيت لقيت نفسى فى عربيه وكان نفس الراجل هو اللى بيسوق فلما صرخت وعيط الراجل زود سرعة العربيه وفتح باب العربيه اللى جنبه ونط وساب العربيه ماشيه وجه مطب والعربيه اتقلبت بيا وراسى كانت بتجيب دم معتش حسيت بحاجه الا دلوقتى
اسماء ببكاء/قصدك ان انت عندك عشر سنين
مالك ببرأه/متعيطيش يا ماما انا كويس دلوقتى ولله
رنا بتلقائيه/مالك انت اتجننت اللى بتقول عليه ده محصلش امبارح ولا انهارده ده من ١٨ سنه
نظر لها مالك بصدمه ورفع يده امام وجهه وجدها كبيره فهذه ليست يده الصغيره الذى اعتاد ان يراها فنفض الغطاء عنه بقوه فامسكت ورد بزراعه
ورد بخوف/الدكتور طلب انك ترتاح يا مالك ودى اثار جانبيه وهتبقى كويس وهتفتكر كل حاجه
مالك بغضب/لا اوعى دول ١٨ سنه، وبعدين انا معرفكيش ملكيش دعوه
ترقرت الدموع فى عين ورد


اسماء بخوف/طب قول بس رايح فين وانا اوديك
مالك /عوز اشوف نفسى فى المرايا
سندته اسماء ليقف امام المرآه التى فى الغرفه فنظر لنفسه طويلا بصدمه ثم لفت وجهه ناحيه مازن فوجده ينظر اليه بترقب
مالك بصدمه/انت شبهى، انت مازن، هو بجد عدى ١٨ سنه أزى حد يفهمنى انا مش فاكر اى حاجه غير حادثة العربيه دى وكمان حاسس انها كانت امبارح
اسماء بخوف على ابنها /مازن روح نادى للدكتور
ذهب مازن وطلب الطبيب فأتى وكشف على مالك وانتظر الجميع خارجا حتى خرج الطبيب اخيرا وهتف
الدكتور / كنت متوقع كده ذكرته رجعتله بس عشان رجعتله من ضغط كبير عليها الذاكره مقدرتش تستحمل دلوقتى هو لازمله راحه تامه ومتحاولوش تضغطو عليه عشان يفتكر هو واحده واحده ذاكرته هترجعله ان شاء الله
ورد/ان شاء الله
ثم فجأ وجدو مالك يفتح الباب ويخرج من الغرفه
الطبيب /انت ايه اللى قومك انت لازم ترتاح
مالك بغضب/انا مش هعقد هنا
مازن /طب هو مينفعش يخرج يا دكتور
الطبيب/ولله هو مفهوش حاجه بش اهتمو بيه، انا هروح اكتبلك على خروج
ثم ذهب

اسماء /طب انت عوز تروح فين يا مالك
مالك بضيق/عوز اروح البحر مخنوق
اسماء مبتسمه /هى لسه العاده دى فيك
مالك بتعجب/بابا فين
اسماء بحزن/هااا
مازن بسرعه /مسافر، انت عارف بقا محامى وبيسافر
فجأه وقفت رنا امام مالك
رنا بحزن /هو انت متعرنفيش بجد يا مالك، يعنى نستنى خلاص
مالك /اسف انا مش فاكر غير امى وابويا واخويا واسكندريه والبحر وصحابى ومدرستى وبس وقلتلك انى حاسس ان الحادثه كانت امبارح مش من ١٨ سنه صدقينى انا معرفش ازى ١٨ سنه مش فاكر منهم حاجه
رنا ببكاء/طنط انا همشى بقا معاكى رقمى لو حصل حاجه قوليلى
ثم ذهبت ف كانت ورد تشعر بالاختناق هى أيضا فكادت ترحل ايضا لولا ان اسماء امسكتها من يدها
اسماء /راحه فين
ورد بحزن /همشى انا معتش ليا مكان فى حياتو انا كنت مجرد مريضه وخلصت فترة علاجها
اسماء /معتقدش انك بنسبه لمالك كده
ورد بدموع لم تستطع حبسها /لا انا كده لو كان بجد بيحبنى مكنش نسانى
اخذتها اسماء فى احضانها وربتت بحنان على ظهرها
اسماء بحنان /بطلى عياط يا هبله ومتقوليش كده ما هو كمان نسانى انا وأخوه كده يبقا مبيحبناش ده مالك مبيحبش قد اخوه بس دى حاجه غصب عن اى حد هو هيبقا كويس وهيفتكرك وهترجعو احسن من الاول ولحد ما ده يحصل انتى هتيجى تعيشى معانا فى اسكندريه فاهمه
ورد ببكاء/بس .....
اسماء /مبسش اللى بقوله يتسمع
مال مالك على شقيقه يهمس فى أذنه
مالك بهمس /هو انا دكتور
مازن برفع حاجه /نعم!!
مالك بهمس/اصلها بتقول لماما انها مريضه عندى
مازن بملل/ ايوا انت دكتور
مالك بمرح /وانت طلعت حرامى زى ما كنت عوز
مازن بضحك لاول مره /ههههههه انت لسه فاكر لا يا سيدى انا معيد
مالك بخضه طفوليه / انت أزى تعيد السنه دى ماما هتزعل منك
مازن بضحك/لا لا مش قصدى كده انا معيد يعنى دكتور فى كليه تربيه نوعيه زى مدرس كده فى مدرسه فاهم؟
مالك بهدوء/اااه طب قول كده من الاول خضتنى يا شيخ
اسماء بابتسامه/احم احم
مالك بفرحه/يعنى انا حققت حلمى وبقيت دكتور
ورد مبتسمه بحب/ودكتور شاطر كمان احسن دكتور نفسانى
مالك بلخبطه/نفساوى يعنى ايه
ضحك الجميع على مالك بشده و هو واقف لا يفهم اى شئ لكن رغم ان اسماء ام واشتاقت الى ابنها التى لم تراه منذو ١٨ عاما الا ان اكثر من افتقد مالك فى حياته كان مازن فمالك ومازن تجمعهما علاقه اخويه قويه فكان دائما معا وهما صغيران ويحبان بعضهما بشده فكان مازن اكثر من عانى من غياب مالك فكل الاشياء الذى تعود ان يفعلها مع اخيه كان يفعلها وحده اخرج مالك من شروده مجئ الطبيب وهو يقول
الطبيب بروتنيه/اسمه مالك جهاد البغدادي صح
ورد بتلقائيه /ايوا
مالك بصدمه /ايوا ايه انتى مش عارفه حاجه متتكلميش أسمى مالك محمود البيلى
شاورت اسماء لطبيب ان الاسم الاول هو الصحيح لكى لا تضطر ان تشرح له من البدايه وان الاسم الاول لعائلته بتبنى والاسم الثانى لعائلته الحقيقيه



♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
مر شهر و مالك لم يتحسن ابدا و ورد كانت دائما حزينه انه يعاملها ببرود فهى تعيش معه ومع اسماء ومع مازن فى اسكندريه اما بنسبه لهانم ورامى فكان غير مهتمين بمعرفة ما حدث مع مالك على عكس رنا التى كانت دائما ما تسأل مازن عنه فى الكليه
وفى إحدى الايام كان مالك يمسك فى يده بوق ويضايق به اسماء ومازن
اسماء بنفاذ صبر/بس بقا يا مالك صدعتنى بالبتاعه دى انت مش صغير
مالك بلا مبالاه /انا فاكر انى عندى ١٠ سنين مش ٢٨ معرفش بقا ال ١٨ سنه دول راحو فين
مازن بضيق/نحلفلك على مصحف يعنى ان انت عندك ٢٨ سنه
مالك بضيق/من غير ما تحلف ده انا ببص لنفسى فى المرايا بتخض من كتر الطول
فجأه اتى لمالك فكره شيطانيه لمضايقت ورد بالبوق
مالك بخبث / ماما هى ورد فين
اسماء /بتقطع السلطه فى المطبخ
نهض مالك واتجه ناحيه المطبخ فوجد ورد تقوم بتقطيع السلطه فقترب منها ببطء ووجه البوق ناحيه اذنها ونفخ فيه ليصدر صوتا مزعجا ففزعت ورد وقامت بجرح نفسها بسكين بغير قصد فصدم مالك وامسك بيدها بخوف
مالك بخوف /انا اسف انا كنت بهزر معاكى
ورد /ولا يهمك
ثم فتحت صنبور المياه وغسلت جرحها فتحملت الألم حتى لا تشعر مالك بذنب لكن مالك قد كان شعر بما تعانيه بالفعل فأغلق صنبور المياه وامسك بأصبعها المجروح واخرج لازقة طبيه من جيبه و وضعها على اصبعها
ورد بسعاده لانه مهتم بها لانه كان يعاملها ببرود/طب انت حطط اللزقه دى فى جيبك ليه
مالك ببرأه /كانت عوزه الزقها على حواجب مالك واديقه
ضحكت ورد بشده فسرح مالك فى ضحكتها وشعر بدقات خافته فى قلبه فابتسم بسعاده رغم انه لا يعرف ما هذا الشعور
مالك بلا وعى/ضحكتك حلوه
توقفت ورد عن الضحك ونظرت له وابتسمت برقه فى وجهه
ورد مبتسمه/طب اطلع بقا عشان اكمل تقطيع فى السلطه
مالك بخوف/ط، طب وصبعك
قطعهم دخول اسماء
اسماء برفع حاحب/فى ايه
كاد مالك ان يتكلم لكن ورد سبقته بسرعه و
ورد بسرعه /ده انا عورت نفسى بسكينه من غير قصدى
اقتربت منها اسماء بسرعه بخوف وامسكت بأصبعها فحمدت ربها انه جرح صغير
اسماء بعتاب/مش تخدى بالك يا جنون
نظر مالك لأمه نظره غريبه فهذا الاسم تردد على مسامعه من قبل وايضا قلبه اخذ يقرع كطبول
مالك بصدمه/قلتى ايه
اسماء بتعجب/ بقلها مش تخدى بالك
مالك بصدمه /لا اللى بعدها انتى قولتلها يا... يا جنون
نظرت اسماء و ورد بستغراب
ورد /ده اسم تانى ليا
اسماء /طب يلا اخرجى وانا هكمل
ورد /بس
اسماء /يا بت اخرجى بقلك
ورد بضحك /حاضر

خرجت ورد الى الصاله وخرج مالك ورئها ومزال ذهنه مشتت وفجأه تذكرت ورد شئ فهتفت
ورد بصوت عالى حتى تسمعها اسماء /ماما اسماء متعرفيش السلسله الفراشه بتاعتى فين
اسماء بصوت عالى/فى الكرتونه فى الدولاب بتاعك باين
كادت ورد ان تذهب لغرفتها لكن
مازن بتركيز /ورد معلش هاتيلى كوبايه مايه اصلى بلعب بابجى وعطشان ولسه واحد مدوخ امى
ورد بضحك /حاضر
وما ان ذهبت ورد الى المطبخ حتى نهض مالك وذهب الى غرفة ورد وفتح الدولاب ليركز عينيه على ذالك الفستان الابيض ليخرجه من الدولاب ويتفحص كل جزء فيه ليغلق عينيه من شدة الالم الذى اصاب رأسه لكنه لم يهتم وفتح العلبه التى فى الدولاب ليجد فيها سلسله رقيقه فضى على شكل فراشه ومعها اقراط على شكل فراشه وبعض الصور التذكريه له ولورد فى مكان ملئ بزهور فزداد الالم فى راسه وجلس على الأرض وفجأه فتحت ورد الباب وفزعت عندما وجدته فى هذه الحاله فقتربت منه بسرعه وجلست بجواره على الأرض وقد تجمعت دموعها فى عينيها من شدة خوفها عليه
ورد بفزع/مالك، مالك فيك حاجه انت كويس
ثم حاولت سحب السلسله من يده لكنه قبض على السلسله بقوه ورفع راسه ونظر لورد
مالك مبتسما بتعب / قلبك ضعيف ليه كده يا سيادة الرائد
ورد مبتسمه بفرحه ودموعها تنزل من عينيها /مالك
مالك بحب /مسجون كنت مسمى نفسى مسجون عشان كنت مسجون فى همومى ومكنش فى حد يسمعنى لكن دلوقتى انا مسجون فى حبك، معرفش ازى نسيتك بس كان غصب عنى اسف، بعشقك يا ورد بعشقك يا جنون
لفت ورد يدها حول عنقه وضمته لها بشده ودموعها تنهمر كشلال على وجهها
ورد بهيام/بعشقك

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
فى المساء
وصل مالك وورد بسياره امام البحر فنزل مالك من السياره وتوجه ناحيه البحر واخذ نفسا عميقا و زفره ببطء وجاءت ورد ووضعت يدها على كتفه
ورد بهتمام/ فيك حاجه انت من ساعة ما اتكلمت مع مامتك لوحدكم وانا حساك متغير
مالك بحزن/بابا
ورد بخوف/ماله مش هو مسافر
مالك/هقلك
فلاش باك
مالك بخوف /بابا فين يا ماما هو مش مسافر صح
اسماء بدموع /لا
مالك بخوف /اومال هو فين
اسماء بدموع/ فى مكان احسن..... يتبع


اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇






موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. روايه مسجون وجنون الفصل الاول
  2. رواية مسجون وجنون الفصل الثاني 
  3. روايه مسجون وجنون الفصل الثالت
  4. روايه مسجون وجنون الفصل الرابع
  5. روايه مسجون وجنون الفصل الخامس
  6. رواية مسجون وجنون الفصل السادس
  7. رواية مسجون وجنون الفصل السابع
  8. رواية مسجون وجنون الفصل الثامن
  9. رواية مسجون وجنون الفصل التاسع والاخير


مواضيع اخرى قد تهمك:: القولون العصبي اعراضه واسبابه وعلاجه 

مواضيع اخرى قد تهمك:: التدريب الكامل للطفل  المتأخر في الكلام

مواضيع اخرى قد تهمك:: طريقة عمل سمك  السنجاري ::

مواضيع اخرى قد تهمك:: الترمس كنز قيمته عالية ( الكنز الاصفر)

 مواضيع اخرى قد تهمك:: الصف الرابع الابتدائي ::

مواضيع اخرى قد تهمكمكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة 

شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  

 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر






عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|