اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الاول


 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الاول



 روايه مسجون وجنون للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الاول




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس .
 واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  
ونقدم لها مسجون وجنون انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 
ونقدم لها رواية  مسجون وجنون من تسعة فصول فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 




موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 

  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر
  19. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل التاسع عشر
  20. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل العشرين
  21. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الأخير والنهاية وصور ابطال الرواية 



روايه مسجون وجنون الفصل الاول:

فى مدينه دمياط الجديدة
فى مستشفى الأمراض النفسيه
تجلس فتاه جميله على سريرها وهى تضم ساقيها إليها وتحتضن نفسها بزراعيها كأنها تطمئن نفسها ودموعها تتساقط من عينيها واحده تلو الأخرى وهى تتذكر كل ما مرت به فى حياتها عفوا فى جحيمها كما تسميها هى فتاه جميله ذات شعر اشقر وبشره ناصعه البياض وعينيها البنيه وطويلة القامه نوعا ما ذات جسد نحيف لكن يبهت على جمالها حزنها الشديد الذى يبدو بوضوح على مظهرها مما يجعلها تبدو بمظهر اكبر من عمرها وهى تمكث فى هذه المستشفى من حوالى ستة أشهر تقريبا مصنفه لدى الأطباء بأنها حاله ميؤس منها لرفضها التحدث مع اى احد حتى شك الأطباء فى انها بكماء لا تتحدث فدئما صامته وتنظر فى نقطه ما فى الفراغ بشرود وتتجاهل كل من حولها فيأس كل الأطباء منها حتى رشحوا طبيب ليعالجها وكان هذا الطبيب بنسبه لهم املهم الاخير
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

-واحده واحده كده عليا وقول كده تانى
هتف بها دكتور مالك وهو يعقد حاجبه بعدم فهم فأجابه مدير المستشفى دكتور جمال بنبره عمليه
جمال/البنت دى من سنه ونص عربيه خبطتها ودخلت فى غيبوبه فضلت فى الغيبوبه دى سنه كانت فى الغيبوبه رافضه جميع انواع العلاج كأنها بتهرب من الواقع ولما فاقت كل اللى كانت بتعمله انها كانت بتقعد على السرير وبتعيط وحضنه نفسها بايدها ورفضه تتكلم نهائى ودكاتره كتير حاولو معاها فى انها تتكلم وهى مطنشه اى حد يحاول يتكلم معاها وكانها مش شيفاه اصلا فأنت اخر امل لينا يا دكتور مالك ياريت تحاول معاها انت بسم الله مشاء الله علجت حالات كتير وان شاء الله تقدر تعالج البنت دى كمان
مالك مبتسما/ان شاء الله يا دكتور جمال اقدر اعالجها
جمال وهو ينهض عن مقعده /طب اتفضل خلينى اوريك اوضتها
مالك مستفهما/طب بس الاول هى اسمها ايه
جمال /حتى دى مقلتهاش وكمان لما العربيه خبطتها مكنش معاها اى حاجه فمعرفناش هويتها للأسف بس.......
مالك وهو يضيق عينيه/بس ايه
جمال ببرود /الدكاتره والممرضين هنا مسمينها "جنون" وبيندوها بالاسم ده
مالك بدهشه/ايه ده يا دكتور جمال انت متعرفش ان اسم زى ده ممكن يجى عليها بالعكس ونفسيتها تبقى اسواء
جمال بلا مبالاه/انا نبهت عليهم محدش يناديها بالاسم ده،وده اللى قدرت اعمله
مالك بهدوء/طب اتفضل معايا يا دكتور جمال ورينى اوضتها وانا هعرف أزى احببها فى الاسم اللى طلع عليها ده
خرج جمال وورئه مالك من غرفه المكتب و مشوا قليلا من الوقت حتى وقف جمال أمام إحدى الغرف واشار لمالك بيده على أنها الغرفه المقصوده
جمال وهو ينوى الرحيل/هى دى الاوضه يا دكتور مالك اسيبك بقا مع مرضتك
ثم ربت جمال على كتف مالك وغادر عائدا مجددا إلى مكتبه

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥



وقف مالك يتأمل باب الغرفه قليلا من الوقت وسما بالله وفتح باب الغرفه بعد أن دق الباب ودلف إلى الداخل وأغلق الباب خلفه فعلى وجهه سريعا علامة الدهشه وهو يجد فتاة جميله تجلس على السرير وتضم ساقيها إليها وتحاوط نفسها بزراعيها وتنظر أمامها بشرود وهى ترتدى الزى الرسمى للمرضى و شعرها الأشقر الجميل ينسدل بحريه على ظهرها فكان كل ما يدور برأس مالك كيف لتلك الملكه بأن تكون مريضه نفسيه كيف لتلك الحريه ان تكون حزينه لهذه الدرجه ما الذى حدث لها فى حياتها لتكون هكذا ما الذى حدث ليستحق كل هذا الحزن
اقترب مالك منها وجلس على الكرسى المجاور لفراشها ورسم على وجهه ابتسامه جميله
مالك مازحا/بقلك ايه يا انسه كان فى هنا واحده بيقولو عليها مريضه وعوزنى اعالجها بس بصراحه انا مش لاقى غيرك فى الاوضه ما هو مش معقول انتى "جنون"
اشاحت "جنون" براسها إلى الاتجاه الاخر لتبين له انه ضيف غير مرغوب به وكأنه نكره فابتسم مالك على حركتها تلك وكاد ان يعاود الحديث معاها لكن قطعه اقتحام إحدى الممرضات الغرفه وهى تنفخ بنفاذ صبر وهى تحمل فى يدها صنيه الطعام ولم تلاحظ وجود مالك
الممرضه وتركيزها منصب على صنيه الطعام/يلا يا جنون معاد الاكل انا عوزه ارجع القيكى نسفاه والا هرجع اخده ومنتش ديقه اكل فى نهارك
فشهقت بخضه عندما وقعت عينيها على مالك بغرفة جنون فانزلت راسها باحترام له وهتفت باسف
الممرضه باسف/اسفه يا دكتور انا مكنتش اعرف ان حضرتك هنا
مالك بهدوء مصطنع/حصل خير بس بعد اذنك بعد كده ابقى خبطى قبل ما تدخولى هى مش وكاله اديها شويه خصوصيه
الممرضه بحرج وهى تضع صنيه الطعام على الكمود
بجوار جنون/حاضر يا دكتور وانا بجد اسفه مره تانيه
مالك بلا مبالاه/اعتذارك مش ليا اعتذرى ل"جنون"
الممرضه بقتضاب /اعتذر لمين يا دكتور دى واحده مجنونه وخارسه وعقلها مفوت
مالك بغضب /ولله ما فى حد مجنون الا انتى وامثالك المريضه اللى عوزين تتعالجو انتو اللى ناس تافهه ومعندكمش حاجه فى حياتكم تشغلكم ولا عمركم مريتو بمشاكل كبيره عشان تفهموا المرضى النفسيين بيحسو ب أيه يلا حالا اعتذرى واطلعى بره ومعتش تيجى هنا اوضتها تانى واكلها يجيلى وانا هجى اجبهولها والا معتيش هتخشى المستشفى دى تانى
الممرضه بخوف وهى تنظر لجنون/لا وعلى ايه حاضر هبقى اجبلك أكلها، انا اسفه يا "جنون"
ثم هرولت بسرعه خارج الغرفه وهى تغلق الباب خلفها كل هذا وجنون تنظر بنقطه ما بالفراغ غير مهتمه بكل ما يدور حولها حتى فجأه وجدت مالك يجلس بركبتيه على الأرض وينظر إلى وجهها الذى كان يتطلع إلى الأرض بشرود وهو يرسم ابتسامه ساحره على وجهه جعلت من وجهها يتحول من جموده إلى توتر شديد ظهر على وجهها
مالك مبتسما/كده الجلسه خلصت يا "جنون" انا حبيت بس النهارده اجى اشوفك واقلك انك لو عوزه تندهى عليا ممكن تقوليلى يا "مسجون"
فتحت فمها ببلاهه مما يتفوه به هذا الطبيب الاحمق كما اسمته فى عقلها ايتلاعب بها الان بينما علت ابتسامه اكتر اشرقا على وجه مالك عندما وجد تأسير كلامه عليها وهذا ما اراده فاكمل
مالك موضحا/قصدى يعنى ان أسمى هيبقا "مسجون" ومش هقلك أسمى الحقيقى لحد ما اعرف اسمك انتى الحقيقى ما هى الحياه ماشيه كده سلم واستلم ولا ايه قلت حاجه غلط
قابلت هى كلامه بصمت حتى هتف هو بتفكير
مالك بمرح طفولى/اصدقى حلو الاسمين دول، "مسجون وجنون"هههههههههه ولله انا اعبط دكتور ممكن تشوفيه فى حياتك وممكن تقولى عليا مجنون كمان
دفست جنون راسها بين ركبتيها رافضه تماما التجاوب معه أو اشعاره بوجود امل فى علاجها فبتسم مالك عفويا على حركتها تلك ونهض من على ركبتيه وهو يلوح لها بزراعيه وهو يبتسم ببلاهه
مالك بضحك/يلا باى بقا يا جنون عشان متزهقيش منى ويارب اكون ضيف خفيف عليكى ومسترخمتنيش وافتكرى أسمى عشان هتشوفينى كتير أسمى "مسجون"
ثم اقترب من باب الغرف ونظر لها نظره اخيره وغادر فرفعت هى راسها من بين ركبتيها وهى تنظر فى اثره بتعجب من هذا الطبيب الاحمق ومن الأحمق الذى عينه طبيبا قالت هذا نفسها وهى تتذكر تفاصيل حديثه قبل أن ترجع بذكرياتها الى ما حدث لها قبل الحادث لترجع مره اخرى إلى اكتأبها

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥



 فى اسكندريه فى المساء جلس مالك امام البحر وحيدا وهو يراقب امواجه المتلاطمه وابتسامه جميله تعلو وجهه فهو يحب يحب البحر كثيرا لكنه يحب بحر اسكندريه اكثر لا يعرف لماذا لكنه عندما يشعر بالاجهاد او التعب او الحزن او عندما يريد الابتعاد عن الناس يأتى إلى الاسكندريه خصيصا من اجل بحرها كان شاردا تماما حتى وجد احدا ما يضع يده على كتفه فالتفت اليه
مالك بتعجب/نعم
الرجل بصدمه/مازن يخرب بيتك انت حلقت دقنك امته
مالك بستغراب/نعم!!!
الرجل وهو يأخذ مالك فى حضنه /انت لسه هتقول نعم ومش نعم بالحضن يا راجل
ابتعد مالك عن الرجل بهدوء
مالك بهدوء /هو حضرتك تعرفنى
الرجل بستغراب/فى ايه يا مازن؟ ، انت سخن!
مالك باسف/انا اسف بس انا مسميش مازن شكلك تعرف حد شبهى فبعد اذنك
ثم ذهب مالك وركب سيارته عائدا الى دمياط الجديده والرجل واقف مكانه مزهول وضرب يدا بيد وهو يتمتم
الرجل بستغراب/الواد مازن ده ماله..... يتبع في الفصل الثاني 


موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 



مواضيع اخرى قد تهمكمكتبة كتب وقصص وتطبيقات شاملة 



اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇






شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.

  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  

 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر



عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|