رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس . واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس ونقدم لها رواية حب الطفوله |انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة .
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم
- قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
- قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم
روايه حب الطفوله الفصل السادس:
احمد وقد غلت الدماء فى عروقه:ولله عال يا ست هاله ولله وعشت وشفتك بتبجحى فيا متيحى تخديلك قلمين احسنهاله مدافعه عن نفسها:احمد انا مقصدت...................
احمد مقاطعا بقسوه:هاله هى كلمه واحده عشان اقفل ارجعى بيتك وكفايه بقا سرمحه ولف لحد كده
هاله بصدمه :سرمحه ولف ايه يا احمد انا فى بيت اختى ومبنزلش منه خالص وبعدين انت مش قلت اسبوع ومعداش الا خمس ايام
احمد بغضب:بقلك ايه النهارده تبقى فى بيتك والا..............
وقف بقصد عن إكمال عبارته ليخيفها
هاله بخوف:الا ايه يا احمد
احمد بقوه :الا ورقة طلاقك هتبقا عندك يا هاله
هاله بزعر ونزلت دموعها كشلال على وجهها:ط... ايه... ط.. ط.. طلاق..... انت بتقول ايه واجى أزى الساعه ١٠ بليل
احمد ببرود:زى ما سمعتى ومش شغلى تيجى اازى
هاله وهى تشهق من بين دموعها:خ.. خلاص هنجهز عما تيجى
احمد بسخريه :اجى اجى فين يا حبيبتى لا زى الشاطرة كده تركبى اى حاجه من عندك وتيجى واحنا فى رمضان يعنى والناس ماشيه فى الشارع عشان انا جاى من الشغل تعبان
ثم أغلق الخط بوجهها وتركها تتحسر على حظها فكيف تسافر فى هذا الوقت المتأخر بمفردها تركت العنان لدموعها لتسيل بغزاره على خديها لكنها افاقت فجأه عندما تذكرت تهديده لها بطلاق لزا قامت بتجفيف دموعها بكلتا يديها وعدلت من هيئتها وخرجت خارج الغرفه إلى غرفه المعيشه لتجد الجميع مزالو جالسين يشاهدون التلفاز
فريده:مين كان بيتصل يا هاله
هاله بكذب:ددده احمد عوزنا نرجع أصله تعبان اااوى
فريده بغضب:اااايه دلوقتى
هاله بتوتر:ااه أصله تعبان اوى........ يلا يا ولاد قوموا حضروا الشنط
قام كلا من يارا ويوسف بحزن شديد وتوجهو إلى غرفه كنزى ليجمعوا ملابسهم فى حقائبهم وتوجهت لهم كنزى لتساعدهم بحزن أشد بينما توجهت هاله إلى غرفه شقيقتها لتعد حقيبتها ودلفت فريده ورئها واغلقت باب الغرفه
فريدة بنفاذ صبر:بصى يا هاله انا بقالى فتره ملحظة ان احمد متغير معاكى بشكل كبير جدااا مهو يأما تقولى فى ايه يأما اروح امسك فيه فى اسكندريه وبردو هعرف فى ايه
هاله وقد بدأت الدموع تتجمع فى عينيها مجددا:لا لا خلاص هقول
..................................................................................
على الجانب الاخر تركت يارا كنزى ويوسف يجهزون الحقائب وتوجهت إلى غرفه خالتها لتحاول اقناع امها لتمكث مده أطول لكنها تسمرت مكانها على باب الغرفه وهى تستمع الى حديث امها مع خالتها
هاله ببكاء:من سنتين احمد قالى انه عنده اخ عايش فى امريكا وقلى ان اخوه ده مستقر هناك تماما ومبينزلش مصر خالص وكان فرحان اوى وهو بيقلى ان اخوه ده هينزل مصر قريب ومتحمس اوى عشان يعرفنى عليه وقلى ان اخوه ده محضرش فرحنا عشان كان عنده شغل فى امريكا المهم فى يوم جالى وقلى اجهز نفسى انا والعيال عشان اخوه رجع وهنروح نقابله بليل المهم روحنا وانا يوميها اصدمت لما عرفت ان اخوه هو نفسه خالد اللى كان متقدملى لما شافنى بشتغل سكرتيره عند احمد دة قبل ما احب احمد اصلا كنت لسه شغاله فى الشركه جديد فاكره انا كنت رفضته عشان عنده ابن ومكنش عده على موت مراته شهر وانا خفت لما ابنه يكبر يكرهنى ويقول إن ابوه اتجوزنى على طول بعد موت امه وعشان كده رفضت وهو اتقبل الموضوع وسافر وانا مكنتش اعرف ان هو اخو أحمد انا كنت مفكره انه بيجى لأحمد عشان هو عميل فى الشركه اول ما شفته بقا يوميها خفت جدااا مع انى معملتش حاجه بس خفت من ردت فعل احمد لما يعرف ان اخوه كان متقدملى ساعتها خالد معرفنيش عشان النقاب بس لما احمد حكاله عنى وقاله أسمى و أزى حبنى وانى كنت شغاله سكرتيره عنده لحظت يوميها بصات خالد ليا وكأنه بيوعدنى انه هينتقم منى اتجهلت شعورى وارتحت لما سافر بس لما سافر بقا بيكلم احمد كتير فى التلفون عن الاول وبعد كده معاملة احمد ليا اتلبت ٣٦٠ درجه تماما تابعت هاله بنهيار اكبر بقا بيعاملنى وحش اوى يا فريده وبقت كل حاجه زعيق وبقا بيشك فيا انى بخونه ولما كنت بفكره بمواعيد الصلاه كنت ببقا حسه انه هيضربنى وبقى لما يخش البيت وشه بقا ياخد وضع التكشير تلقائيا ده مش ممكن يكون احمد اللى حبيته وحبنى ااابدااا يا فريده لااا انا يقلى لو مرجعتيش هطلقك بيلوى دراعى عشان عارف انى بحبه اااااه يااااااارب
تقدمت فريده من شقيقتها وأخذتها بين احضنها وانسابت دموعها هى الأخرى على شقيقتها بينما وقفت يارا خارج الغرفه وهى تضع يدها على اذنيها رافضه تماما تصديق اى كلمه تفوهت بها امها هبطت دموعها بغزاره على وجنتيها وضعت يدها على فمها لتمنع شهقتها حتى لا ينكشف أمرها فتجهت بسرعه إلى الحمام واغلقت الباب خلفها واخذ كلام امها يتردد فى اذنيها وضعت هى يدها على اذنيها وأخذت تضغت عليها بقوه بمحاوله فاشله منها لإيقاف صوت امها الذى يتردد فى اذنها فتحت "حنفيه" الماء واخذ ترش بها على وجهها بغزاره فربما يكون حلما بشع فتفيق منه لكنها أدركت انه ليس حلم وان قلبها قد كسر، على الجانب الاخر اخذت فريده تهدأ من روع شقيقتها وتطيب خاطرها بكلامها المعسول
فريده:بقلك ايه انا هاجى معاكى اسكندريه عشان اطمن انك وصلتى واكلم مع احمد شويه واشوف أخرت اللى بيعمله ده ايه
هاله:مفيش داعى تتعبى نفسك وكمان هتبهدلى كنزى معاكى انا هروح لوحدى
فريده بصوت صارم غير قابل للنقاش:قلت جايه معاكى يعنى جايه وانا اصلا هسيب كنزى هنا مع عمها ابراهيم واحنا ماشين ها بقا ملكيش حجه قومى بقا أجهزى وجهزى العيال
هاله بستسلام:حاضر
..................................................................................وصل كلا من هاله وفريده ويوسف ويارا اسكندريه على قرابة الفجر وما ان دلفوا إلى الشقه وجدوا احمد نائما فلم ييقوظوه وتركوه نائما وتسحروا وناموا هم أيضا فنامت فريده بجوار يارا على سريرها ونامت هاله بجوار يوسف على سريره
فى صباح اليوم التالى
استيقظت يارا على صوت شجار عالى فتحسست مكان خالتها وجدته باردة فهبت جالسه على السرير ونظرت إلى سرير شقيقها المقابل وجدته خاليا نهضت هى عن السرير وهى ترتجف من الصوت العالى وتوجهت نحو صاله المنزل فوجدت والدها يقف ويصرخ بشده فى وجه والدتها وخالتها ويوسف يقف يراقبهم من بعيد فوقفت يارا بجواره ومازال جسدها يرتجف بشده وهى تتابع ما يحدث
احمد بصراخ عالى وغضب شديد:جايبه اختك يا هاله معاكى فكره انها هتقدر تدافع عنك ما تلقيها زيك ماشيه على حل شعرها بعد ما جوزها ما مات
كانت فريده سترد لكن اوقفها صوت شقيقتها
هاله بجرأه وغضب شديد :اختى دى انضف منك ومن ستين واحد من عينتك انا بكرهك يا احمد بكرهك
تقدم احمد من هاله وقام بصفعها على وجهها وانهال عليها بضرب المبرح فحاولت فريده تخليص شقيقتها منه فكان جزائها انه انهال عليها بضرب هى الأخرى فماذا تفعل امرئتان هزيلتان أمام وحش كاسر بينما شهق يوسف بخوف شديد على والدته وخالته وذهب بسرعه وفتح باب المنزل للجيران الذين تجمعوا على صوت الصراخ والشجار العالى فذهب بعض الرجال وشدو احمد الذى اعماه الغضب بعيدا عن هاله وفريده بينما تقدمت النساء من هاله وفريده محاولتين عدل هيئتهم بينما وقفت يارا تراقب والدها وهو يعتدى بضرب على خالتها وامها وهى عاجزه عن الكلام والحركه حتى عن البكاء احست هى بشرخ كبير فى قلبها وكأنه قد كسر وضعت هى يدها على اذنيها محاوله إيقاف صوتهم العالى لعله يتوقف بينما نجح الجيران فى تخليص هاله وفريده من يد احمد اخيرا فخلص احمد نفسه من يد الجيران وهو ينهج بشده واخذ يقلب عينيه فى المكان فرأى يوسف يقف عند باب الشقه المفتوح وهو يبكى بشده وإحدى جيرانه تحاول تهدأته ويارا تقف بعيدا عنه نسبيا وهى تضع يدها على اذنيها ومغلقه عينيها فتقدم منها احمد وجذبها من زراعها بقوه حتى كاد يخلعه فى يديه فزعت هى بشده وانتفض جسدها فى يديه على أثر لمسه لزراعها فسحبها هو ورائه إلى باب الشقه وقبض بيده الاخر على زراع يوسف الواقف بجوار الباب وقبل ان يخرج من باب الشقه التفت إلى هاله وهتف ب
احمد بقسوه:انتى طالق يا هاله طالق بتلاته
ثم سحب أولاده وخرج بهم من الشقه بل من العماره كلها
هاله وهى غير قادره على الحركه وهى منهاره من البكاء:ولاااااادى
ثم وقعت مغشيا عليها......... يتبع
اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
قسم الشعر , مكتبة المعرفة, مكتبة كتب وقصص وتطبيقات شامله, مكتبه تاريخيه, مكتبه دينيه , المطبخ, الصحة والجمال, الكليات والمعاهد العسكرية , أخبار متنوعة , أخبار التعليم, المرحلة الابتدائية ,المرحلة الاعداديه ,المرحلة الثانوية , الصف الأول الابتدائي , الصف الثاني الابتدائي , الصف الثالث الابتدائي , الصف الرابع الابتدائي , الصف الخامس الابتدائي , الصف السادس الابتدائي , الصف الأول الإعدادي , الصف الثاني الإعدادي , الصف الثالث الإعدادي , الصف الأول الثانوي , الصف الثاني الثانوي , الصف الثالث الثانوي , جغرافيا ثالثه ثانوي, تاريخ ثالثه ثانوي, قناة اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس ),قناة فور كيدز قناة ابداعات دنيا تطبيق اجيال الاندلس
مواضيع اخرى قد تهمك
مواضيع اخرى قد تهمك :: الدولفين المتحرش ::
مواضيع اخرى قد تهمك :: الكليات والمعاهد العسكرية ::
مواضيع اخرى قد تهمكالحمله الفرنسية علي مصر الجزء الاول
مواضيع اخرى قد تهمك المصريون القدماء اول من صنعوا الجبنه
مواضيع اخرى قد تهمك:: اخبار متنوعه ::
شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.
- موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
- موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
- موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد
- نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
- تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات
مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر