اجيال الاندلس اجيال الاندلس
random

جديدنا

random
random
جاري التحميل ...

رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر


رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر

رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات 
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات  وصفحه اجيال الاندلس . واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس  ونقدم لها رواية حب الطفوله |انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة . 
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا 

موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم 





  1. قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
  2. قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم 
  3. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني 
  4. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
  5. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس 
  6. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
  7. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
  8. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
  9. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
  10. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
  11. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
  12. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثاني عشر
  13. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثالث عشر
  14. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الرابع عشر
  15. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الخامس عشر
  16. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السادس عشر
  17. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل السابع عشر
  18. رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر





رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الثامن عشر

فى بيت كنزى
كانت هاله جالسه على الاريكه تقرأ فى كتاب الله الكريم بصوتها العذب عندما طرق باب المنزل فأغلقت كتاب الله وتصدقت وذهبت لتفتح الباب فوجدت مايا وكنزى وعمر واقفين أمامها وادهم يحمل فى يده فتاه لا تظهر ملامحها لان وجهها كان لصدر أدهم
هاله بتعجب:انتوا جيتوا بدرى ليه كده ومين دى
نظر الاربعه لبعضهم حتى هتفت كنزى
كنزى:دى يارا
هاله بصدمه :يارا مين
ادهم:يارا بنتك
خرجت شهقه من هاله بفزع وهى ترمق ابنتها بخوف ودموعها تتساقط من عينيها ادخلتها مايا هاله إلى البيت ودخل الجميع ورائهم وأغلق عمر الباب وذهبت كنزى وفتحت لادهم باب غرفتها ليضع يارا على سريرها فقتربت هاله بسرعه من ابنتها ومسدت على شعرها وهى تقبل كل انش فى وجه ابنتها وتبكى وهى تحتضنها
هاله ببكاء:هى مالها اية اللى حصلها
أدهم بصدق:ولله ما فيها حاجه هى بس بتخاف من الصوت العالى وكان فى شكله فى المستشفى فاغمى عليها عشان مستحملش
هاله وهى تضرب بيدها على صدرها:مستشفى وهى كانت بتعمل اايه هناك.... يوسف يوسف ابنى فين
ضرب عمر يده بيده الأخرى بينما اقترب أدهم من هاله وربت على ظهرها وهو يهتف بحنان
أدهم بحنان:يارا ويوسف كويسين ويوسف كمان جاى فى السكه هدى نفسك انتى بس واحنا كمان شويه هنحكيلك كل حاجه من طقطق لسلام عليكم
هاله بشتياق:طيب انا هعقد هنا جنبها لتصحى وكمان شويه وهطلعلكم بره عشان تحكولى
اومأ له الجميع براسه وخرجوا من الغرفه بيبنما بقت هى تراقب ابنتها بشتياق شديد
..................................................................................



بعد ساعتان
خرجت هاله من غرفه ابنتها فوجدت مايا وعمر وادهم وكنزى يلعبون"بنك الحظ" فجلست على الاريكه بجوارهم و
هاله :سيبوا اللى فى ايدكم ده واحكولى كل حاجه وإياك حد يخبى عنى حاجه
مايا:احنا كنا بنسله عما تطلعى عشان خللنا واحنا قعدين
أدهم بهدوء:انا هقلك كل حاجه
بدء أدهم بسرد كل شيئ لهاله من اول يوم عمل له فى الشركه حتى اليوم
هاله بصدمه:انت عملت كل ده يا اادهم واحمد كمان عمل فى العيال كده
فى الغرفه اخذت يارا تتقلب فى السرير بتعب وفتحت عينيها لتصدم بشده هى تتذكر تلك الغرفه غرفه ابنة خالتها لم يتغير فيها شيئ ابدا أنزلت قدمها من على السرير وتوجهت نحو الباب وإدارت المقبض ببطء شديد حتى لا يصدر صوتا فسمعت كنزى تهتف بغضب

كنزى بغضب اعمى:ومالك كده مصدومة فى الاب اللى معندوش رحمه ده ليه كده اذا كان امى وهى بتموت بقيتى تترجيه فى التليفون عشان يجبلك يارا ويوسف يشوفوها ويخدهم تانى قالك ما تموت ولا تولع ادهم بس حب يخفف عنك نقطه من العذاب اللى اتعذبتيه انتى نسيتى ان بقالك ١٥ سنه بتنامى ودموعك على خدك ولا ايه ده لحد امبارح كنت سمعاكى وانتى بتعيطى اب معندوش رحمه يخلى ام تشوف ولادها ١٥ سنه فى الصور وكل ده ليه هااا ليه حرام بجد حرام حسبى الله ونعم الوكيل.....
كفاااايه كفايه
هتفت بها يارا مقاطعه كنزى بنهيار وقرع جرس الباب فنهضت مايا لتفتح الباب بينما ذهبت هاله واحتضنت ابنتها بشوق وحنان شديد ودموعها هى الأخرى تتساقط بدلتها يارا العناق بدموع غزيرة وشوق كبير فقد حرمت من حضن امها ١٥ عاما
يوسف :يارا
ابتعد الاثنان عن أحضان بعضهما ليجدوا يوسف واحمد يقفان على مسافه قريبه منهما ومايا تقف خلفهما
احمد بهدوء وضعف: انتى جيتى هنا ازى ومقولتليش ليه انك جايه
وكأنه قد القى بعود ثقاب مشتعل على محطة بنزين لتنفجر به
يارا بغضب وبكاء:ومن أمته عودتنى انى اقلك انى راحه ولا جايه ولا كنت بتمثل فى حياتى اهميه انت مبتعملش حاجه فى حياتى اصلا الا انك بدمرها اول حاجه عملتها انك دمرت نفسيتى من صوتك العالى وزعيقك طول الوقت تانى حاجه عملتها انك حرمتنى من امى احلى حاجه فى حياتى تالت حاجه عملتها حرمتنى من حلمى اللى بحلم بيه من وانا صغيره تحب اكمل ولا كفايه عليك كدة
هاله بحده:يااااارااا
يارا بصراخ ودموعها تسبقها :لسه بدفعى عنه لسه بدفعى عن الراجل اللى ضربك انتى واختك و طلقك وحرمك من عيالك ١٥ سنه وانت ياللى اسمك ابويا مفكرتش هيكون مصرنا اايه واحنا عملين زى المرجيحه فى ايدك يمين يمين شمال شمال يا شيخ ياريتك كنت ربتنا ده انت كنت رمينا للخدم انت متستحقش تكون اب اابدا
كان يوسف يراقبها وقد انهار من البكاء هو الاخر فذهب إليها بسرعه واستقبلها فى احضانه ليشعرها بحنانه ودفئه لها بينما ضمته يارا هى الأخرى شقيقها إليها بشده فهو ضحيه مثلها
(وان خذلنى العالى كله يا شفيقى تبقى انت الأمن والأمان وسندى وما أجمل حضنك الذى ينسينى همومى واحزانى احبك يا اخى بقدر كل قطرة مياه على كوكب الأرض احبك بعدد النجوم فى السماء احبك بقدر لايقدر بشيئ) "تأليفى ما انا كان لزم احط التاتش بتاعى يا جماعه واهبد بردو هههههههه"
يارا وهى تضع يدها على راسها:ااااه اااه
ووقع مغشيا عليها بين أحضان شقيقها ليفزعوا جميعا
الجميع بفزع:يااااارااا



..................................................................................فى مستشفى (.........)
ظلت كنزى وهاله واحمد ويوسف ومايا يبكون بدون توقف فقلب يبكى خوفا على من تعتبرها اختها وليست ابنة خالتها وقلب يبكى على فلذة كبدها وقلب يبكى على ما فعله فى زوجته وابنته وقلب يبكى خوفا على شقيقته وقلب يبكى على صديقه طفولتها بينما حاول أدهم بكل ما يستطيع منع دموعه من الهطول برغم من أن قلب ينفطر على محبوبه وعمر حاول تهدأت هاله وكنزى وشقيقته فتجه أدهم إلى احمد بعدما لاحظ عدم اهتمام احد به وابتسم بوجهه
أدهم بابتسامه مصطنعه: اهم حاجه يا عمى انك تندم على اللى عملته وإنشاء الله رينا هيسمحك وبعده يارا ويوسف وطنط هاله
وجد احمد نفسه لا ارديا يرتمى فى أحضان ذالك الشاب الذى لا يعرفه لكن كلماته طمأنته فربت أدهم على ظهره وحاول تهدأته برغم من انه يحتاج إلى من يهدأه قطع الجميع خروج الطبيب من غرفه الفحص فتجمع الجميع حوله وكان اول من تحدث
احمد بلهفه:خير يا دكتور
الطبيب بنبره عمليه:عندها انهيار عصبى حاد وده غير سوء حالتها النفسيه بشده انصح حضرتكم بعرضها على طبيب نفسى بس هى دلوقتى بقت كويسه
هاله بلهفه :ممكن ندخلها
الطبيب:ياريت واحد بس الاول وبعدين الباقى عشان صحتها
ثم انصرف عنهم فوضعت هاله يدها بسرعه على المقبض فوضع أدهم يده على ظهرها
أدهم بهدوء:مظنش يا طنط ان انتى اللى المفروض تدخلى
ثم نظر لأحمد نظره ذات معنى

..................................................................................بينما هى كانت فى غرفتها تبكى بحسره عندما شعرت بمقبض الباب يتحرك فدعت النوم ليدخل احمد إلى الغرفه ويغلق الباب خلفه ويجلس على الكرسى المجاور للفراش وهو يبكى بحسره
احمد ببكاء:سامحينى يا بنتى انا اللى وصلتك للوضع ده سامحينى انا اللى خليت شيطان يدخل فى حياتى ويبوظها واحد كنت بعتبره كل حاجه فى حياتى والمفروض انه اخويا
ثم بدأ احمد بسرد كل شيئ سمعه من شقيقه ودموعه تسبقه على غدر من أحب ووثق به
احمد ببكاء:انا عمرى فى حياتى ما حبيت زى ما حبيت هاله هاله كانت بنسبالى كل حاجه حتى بعد ما طلقتها وشكيت فيها فضلت بردو احبها لحد دلوقتى عشان كده متجوزتش من بعدها متخيلتش اصلا ان ممكن فى واحده تاخد مكانها اقسم بالله بحبها سامحينى انتى بس وانا هعملك كل اللى انتى عوزاه سامحينى يا بنتى ومتحرقيش قلبى عليكى
فرت دمعه من عينيها وفتحت عينيها فهى لم تستطيع أن ترى والدها اكثر فى هذه الحاله فندمه واضحا جدا عليه والصدق يبرق فى عينيه
يارا ببكاء:انا اسفه يا بابا سمحنى على كل كلمه قلتها انت احسن اب فى الدنيا انا بحبك ااوى
لم يستطيع احمد تمتلك نفسه وقام من على كرسيه واحتضن ابنته بشده بحب وندم لم يستطيع يوسف تمالك نفسه ففتح باب الغرفه بعد أن سمع كل كلمه قالها والده هو وهاله فلاول مره يرى يوسف ابيه فى هذه الحاله
يوسف مازحا ببكاء:طب مفيش حضن ليا انا كمان ولا ايه
اقترب منه احمد واخذه فى احضانه هو الاخر بحب شديد
يوسف ببكاء:انا بحبك ااوى يا بابا
ربت احمد على ظهره بحب وهى ينظر لهاله بحسره وندم فأخفظت هى بصرها فهى تكره تلك المشاعر التى مازالت فى قلبها له حتى بعد ما دمر حياتها لكنه ندم ولم يفعل هذا من نفسه فقد كان هناك شيطان لعين على هيأت انسان يوسوس له


عمر بمزاح وهو يحاول ان يضيف جو من المرح: خلاص بقااا كفايه مناحه بقا لحد كده انتوا بوظتولى فرحى حراام عليكم
ضحك الجميع على عمر بينما أقرب منه يوسف بابتسامه
يوسف بضحك:انت اكيد عمر عمرك فى حياتك ما هتتغير
عمر بمرح:تؤ تؤ انا قلت لختك عمر عمره ما يتغير
ضحك يوسف وهو يرتمى فى أحضان صديق طفولته فبادله عمر العناق بحب شديد ثم ابتعد عنه وهو ينظر اتجاه ادهم
يوسف بغيظ:انا مش معبرك عشان انت جزمه قديمه اصلا
ادهم بضحك:وهو انا عملت حاجه

مايا بضحك:انت أمير ابن أمره يا ادهم
نظر لها يوسف بشوق وحب كبير تلك التى سرقت له قلبه فى طفولته بدلته هى نظرات حب خجله بشده
يوسف بحب:ازيك يا مايا
مايا بخجل:الحمدلله
ثم نظر يوسف إلى كنزى
يوسف بمزاح:لا انتى قرده زى ما انتى مش هقلك ازيك
كنزى بغضب:هتعيش وتموت رخم يا يوسف
اقتربت هاله من ابنها وهى تربت على ظهره وهتفت بكنزى
هاله بحنان:بعد الشر عنه قولى كلمه حلوه يا بت
التفت لها يوسف واحتضنها بسعاده كبيره فبادلته هى أيضا العناق بحب شديد
كنزى بغيظ:مهو من لقى احبابه نسى اصحابه
ضحك الجميع على كنزى بينما هتفت يارا
ماما
اقتربت هاله من ابنتها ومسدت على شعرها بحنان
هاله بحنان :نعم يا حبيبتى
يارا برجاء وهى تنظر إلى والدها :ممكن تدى لبابا فرصه تانيه عشان خاطرى اانا
هاله وهى تنظر لأحمد بتردد :بس.............
يوسف برجاء هو الاخر:عشان خاطرى انا كمان يا ماما
حبس احمد أنفاسه بتوتر منتظرا اجابه هاله بخوف..... . .يتبع


مواضيع اخرى قد تهمك :: الدولفين المتحرش ::

مواضيع اخرى قد تهمك :: الكليات والمعاهد العسكرية ::

مواضيع اخرى قد تهمكالحمله الفرنسية علي مصر الجزء الاول 

 مواضيع اخرى قد تهمك المصريون القدماء اول من صنعوا الجبنه

مواضيع اخرى قد تهمك:: المطبخ ::

مواضيع اخرى قد تهمك:: كيفية تربية اطفالنا ليصحوا ابناء صالحين

مواضيع اخرى قد تهمك:: اخبار متنوعه ::





اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇






شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.
  • موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة  وستجد فيه كل ما تحتاجه  يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
  • موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
  • موقعنا موقع تفاعلي  يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات  كل فرد 
  • نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
  • تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس 
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات  


 مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر


عن الكاتب

اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط. موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية. موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل: (المرحلة الابتدائية _ المرحلة الاعدادية _ المرحلة الثانوية _ بعض اخبار التعليم الحصرية). يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

عن اجيال الاندلس

أرشيف المدونة الإلكترونية

إحصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

اجيال الاندلس

|