رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس . واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس ونقدم لها رواية حب الطفوله |انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة .
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم
- قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
- قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
روايه حب الطفوله الفصل التاسع
بعد مرور اسبوعكان أدهم يجلس فى مكتبه عندما رن الهاتف الأرضى التابع لمكتبه
اهم:الو
الشخص:.......
ادهم:طيب جيلك حالا
نهض أدهم من مكانه ودلف إلى مكتب يوسف بعد أن طرق الباب
يوسف بمرح :اهلا اهلا أدهم بيه
جلس أدهم على الكرسى المقابل لمكتب يوسف ووضع رجلا على رجل
أدهم بغرور مصطنع مازحا: ياريت يا يوسف بيه تقولى عوز ايه بسرعه عشان ورايا شركات واعمال والدقيقة اللى انا قعدها معاك دى بارواح ناس
رفع يوسف حاجبه واقترب من أدهم وقام بشده من شعره فتأوه الاخير من الالم
أدهم بالم:ااااه اااه سيب شعرى يااض يا رخم
يوسف بضحك:عشان متبقاش تسوأ فيها اوى
أدهم بمرح والم فى نفس الوقت: طب خلاص سيب شعرى ياعم ده انا بقف قدام المرايه بساعه ونص بسرحه تيجى انت فى دقيقه تبوظهولى
ترك يوسف شعر أدهم وهو يكاد يموت من الضحك
يوسف بحب:عارف يا أدهم مع انى اعرفك من سنتين بس إلا انى ساعات بحس انى اعرفك من سنين وساعات بحس انك شبه أدهم صحبى وفيك منه كتير وساعات بحس انك هو
أدهم برتباك ومزاح مزيف: يا عم هو مفيش الا صحبك اللى اسمه أدهم ده نص شباب كوكب الأرض اسمهم أدهم ده انا أسمى عالمى يا بنى
يوسف ضاحكا:على رايك
ادهم:المهم كنت عوزنى ليه
يوسف :استنى لما يجوا
أدهم بستغراب:هما مين دول
وما ان انه أدهم عبارته حتى طرق الباب ودخل كلا من ياسمين وعمار واسراء المكتب
(عمار عبد الخالق هو شاب يبلغ من العمر ٢٧ عاما زميل ياسمين فى مكتبها ويحبها كثيراا لكنها تتجاهله وهو مصدر ثقت يوسف الثالث بعد أدهم وياسمين)
(اسراء السيد جاد تبلغ من العمر ٢٥ عاما فتاه جميله محجبه وذكيه فى عملها وزميله عمار وياسمين فى مكتبهم ويثق يوسف فيها ايضا)
رفع ادهم حاجبه وهو ينظر إلى ياسمين وعمار واسراء بستغراب وما ذاد من حيرته دلوف يارا هى الأخرى إلى المكتب وزع اهم نظراته بينهم ونظر ليوسف نظره تعجب
يوسف بهدوء:ممكن كلكم تعقدوا وانا هفهمكم انا عوزكم ليه
جلست يارا على الكرسى المقابل لكرسى ادهم وجلست ياسمين وعمار واسراء على الاريكه المجاوره للمكتب
يوسف بنبره رسميه :انا عوزك يا يارا تاخدى على أدهم اكتر وتعرفى انه مش بس سكرتيرى لا ده صحبى واكتر من اخويا
لم تعلم ما الذى جعل قلبها يخفق لهذه الدرجه وهى تنظر لذلك الشاب الجالس امامها
يارا :انا مش فهمه حاجه
ادهم:يوسف هو فى ايه بظبط
يوسف وقد القى قنبله:انا مسافر امريكا
أدهم بفزع:مين ده اللى مسافر
ياسمين:مستحيييل
إسراء بصدمه:نعمم
عمار:حضرتك بتكلم بجد
يارا بضحك:استنوا بس يا جماعه ده اكيد بيهزر..... مش انت بتهزر
يوسف بجديه شديده:اسمعونى انتوا الخمسه انتوا اكتر ناس بثق فيها فى الشركه هنا وانتوا بس اللى هشرحلكم الموضوع....... الموضوع وما فيه ان شركة الكيلانى فى امريكا بدأت تخسر بشكل كبير اوى ولزم انى اسافر بسرعه اساعد والدى فيها بسرعه قبل ما الشركه تخسر اكتر من كده وتفلس وطبعا والدى طلب منى ده وانا مقدرش اتأخر عليه
أدهم بغضب :ما انت حزرته كتير يا يوسف وقلتله ان الشركه دى مش مضمونه وقولتله ميشترهاش بس أزى راح بردو اشترها و دلوقتى جاى يطلب مساعدتك وانت بسرعه لبيت النداء وهتسافر وتسيب الشركه هنا تولع
يارا بغضب هى الاخرى:أدهم عنده حق
يوسف بجديه:يارا أدهم متنسوش ان الشركه دى كانت فى الاول بتاعت بابا وتحويشت عمره وقعد طول عمره يكبرها وفى الاخر سبهالى انا عارف انى كبرتها فى السنتين اللى فاتو بس بردو بابا هو اللى اسسها وانا دلوقتى لزم اردله الجميل
عمار:البشمهندس يوسف عنده حق يا جماعه
أدهم بتنهيده:وهتعمل ايه فى الشركه دى
يارا بسخريه:هيقفلها عما يجى ده لو جه اصلا
يوسف بابتسامه:البركه فيكم لزم تسبتولى ان ثقتى فيكم مخبتش
ياسمين :حضرتك تقصد ايه
يوسف:أدهم اللى هيمسك الشركه مكانى
أدهم بصدمه :نعممممم
يوسف:انا عارف ان مش هينفع لأنك مش من المساهمين فى الشركه عشان كده يارا هتفضل معاك لان انا وهى الشركه متقسمه علينا بنص وهى ليها نسبه فيها زى ما انا كمان ليا نسبه فيها ف انت هدير الشركه من بعيد وتقول ليارا تعمل ايه وهى تنفذ بمعنى أصح انتوا الاتنين هتمسكوا الشركه سوا انت هتخطط ويارا هتنفذ وطبعا اى ورق هيحتاح امضتى يارا هتمضى علية انا عارف ان يارا مش هتعرف تمسك الشركة لوحدها عشان نقصها خبرة ف كان لزم اعتمد عليك انت يا أدهم. وكمان نستغلها فى انك تدرب يارا عشان لما ارجع هتمسك الشركه معايا هاا هتسعدونى
يارا بلخبطه:يوسف حبيبى انا مش فهمه اى حاجه انت قصدك ان أدهم يمسك الشركه يعنى يظبط ورق الصفقات وهو اللى يشتغل ويعمل كل حاجه وانا أوقع كأنى انا اللى عمله كل ده قدام الناس
يوسف:بظبط
يارا بغضب:انا مش موافقه يعنى ايه ان انا مليش لزمه بتستخدم أسمى وخلاص
يوسف بهدوء:يعنى انا لو سبتلك الشركه هتعرفى تديرها لوحدك
صمتت يارا فهو محق هى لن تعرف عمل اى شيئ وقد تستغل الفرصه لكى تكتسب قليلا من الخبره
يارا بستسلام:ماشى موافقه
أدهم بنفعال:موافقه على ايه انتى.. يوسف انت بتحملنى مسؤليه كبيره وانا فاهم ثقتك فيا بس انا شغال سكرتير مش مدير الشركه يعنى مسؤليه كبيرة زى دى فوق طاقتى وبعدين مين اللى هيشتغل سكرتير بدال انا ويارا هنشتغل هنا فى المكتب
يوسف مبتسما:أدهم انا بثق فيك اكتر من نفسى ومسؤاليه زى دى مش كبيرة عليك ولا حاجه وانا لولا عارف انك قدها مكنتش حملتهالك اما بنسبه لسكرتير ف عمار موجود
عمار بصدمه:طب وشغلى مع ياسمين و اسراء
يوسف بجديه:ياسمين واسراء بقا شغلك هيتقسم بنهم انا عارف انى تقلت عليكم بس كلها شهر وكل حاجه هترجع لمكانها هااا هتسعدونى ولا لا
نظر الخمسه لبعضهم بتفكير الا ان
ياسمين بابتسامه:انا موافقه واوعدك انى عمرى ما هخذلك ابدا يا بشمهندس
إسراء بابتسامه هى الاخرى:وانا كمان موافقه
عمار بابتسامه:وانا معنديش مانع موافق
يارا بلامبلاه:بدل انا مش هشتغل ولا هعمل حاجه موافقه
يوسف بجديه:لا طبعا هتساعدى أدهم وهتعملى كل اللى يقلك عليه وكمان هتتعلمى منه مااشى
يارا بضيق:ماشى
يوسف:وانت يا أدهم موافق
أدهم مبتسما:خلاص يا يوسف موافق
يوسف بفرحه:تمام بس اللى اتقال ما بينا احنا السته مفيش حد سابع هيعرفه تمام
الجميع:تمام
أدهم :انت مسافر امته
يوسف:بليل
يارا بصدمه:نعممم ومتقليش الا دلوقتى
يوسف بمرح:يلا بت اتوكلى على الله عشان ورايا شغل
يارا بغيظ:مااشى يا يوسف
كتمت يارا غيظها وقامت وخرجت من المبنى باكمله ومن بعدها استأذن كلا من أدهم وعمار وياسمين واسراء وخرجوا من المكتب ليتركوا يوسف بمفرده بينما نظر يوسف لفراغهم وتنهد براحه وفتح درج مكتبه وأخرج منه برواز يحمل صوره قديمه كانت صوره لست أطفال يبدوا عليهم السعاده الشديده فنظر لناحيه اليسار ليرى وجهها البريئ وشعرها الذى يمسك به طفل من خلفها
يوسف بحب شديد:ياترى يا ام قرنين لسه متجوزتيش ولا ايه ولو اتجوزتى لسه بتعملى قرنين زى زمان عارف انه غلط اعلق نفسى بوحده مشفتهاش من ١٥سنه بس غضب عنى بتوحشينى نفسى اشوفك وكان نفسى اوفيلك بوعدى اوى
فلاش باك
اقترب يوسف ذو ٦ أعوام من تلك الطفله الجالسه على ارض الحديقه تبكى
يوسف بحنان:مالك يا مايا بتعيطى ليه
مايا ببكاء:طنط كوثر ام أدهم بتقلى لما تكبرى هجوزك أدهم وتعيشى معايا وادهم زى اخويا وانا مش بحبه
ربت يوسف على كتفها بحنان وهو يبتسم
يوسف بابتسامه :متخافيش لما تكبرى أدهم مش هيتجوزك
مايا بسعاده طفوليه:بجد
يوسف بحب:بجد لان انا اللى هتجوزك
مايا بشك:وعد
يوسف بسعاده:وعد
وما ان أنهى عباره حتى ارتمت مايا فى احضانه بحب شديد فبادلها يوسف العناق بحب اكبر
بااك
آفاق يوسف من شروده وهو يبتسم
يوسف بابتسامه وهو ينظر للصوره:يااااه كانت ايام كلكم وحشتونى خالتو وطنط ناديه وعمو ابراهيم وعمر وادهم وكنزى ومايا و.... وماما وحشتنى اوى
ضم يوسف البرواز إلى قلبه وقد فرت دمعه من عينيه وهو يتذكر الماضى بضحكاتهم وسعادتهم بكل شيئ الا ان وصل لتلك الذكرى الاليمه فانزل البرواز ووضعه فى درج مكتبه مكانه وامسك بعض الأوراق واكمل عمله...... يتبع
مواضيع اخرى قد تهمك
مواضيع اخرى قد تهمك :: الدولفين المتحرش ::
مواضيع اخرى قد تهمك :: الكليات والمعاهد العسكرية ::
مواضيع اخرى قد تهمك المصريون القدماء اول من صنعوا الجبنه
مواضيع اخرى قد تهمك:: اخبار متنوعه ::
اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
قسم الشعر , مكتبة المعرفة, مكتبة كتب وقصص وتطبيقات شامله, مكتبه تاريخيه, مكتبه دينيه , المطبخ, الصحة والجمال, الكليات والمعاهد العسكرية , أخبار متنوعة , أخبار التعليم, المرحلة الابتدائية ,المرحلة الاعداديه ,المرحلة الثانوية , الصف الأول الابتدائي , الصف الثاني الابتدائي , الصف الثالث الابتدائي , الصف الرابع الابتدائي , الصف الخامس الابتدائي , الصف السادس الابتدائي , الصف الأول الإعدادي , الصف الثاني الإعدادي , الصف الثالث الإعدادي , الصف الأول الثانوي , الصف الثاني الثانوي , الصف الثالث الثانوي , جغرافيا ثالثه ثانوي, تاريخ ثالثه ثانوي, قناة اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس ),قناة فور كيدز قناة ابداعات دنيا تطبيق اجيال الاندلس
مواضيع اخرى قد تهمك:: مكتبة الشعر ::
مواضيع اخرى قد تهمك:: مكتبة كتب وتطبيقات شاملة
مواضيع اخرى قد تهمك :: افضل قاموس ناطق عربي انجليزي
مواضيع اخرى قد تهمك :::: اخبار التعليم ::
مواضيع اخري تهمك :: مكتبة المعرفه الشاملة
مواضيع اخرى قد تهمك :: :: مكتبه تاريخيه ::
- موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
- موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
- موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد
- نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
- تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات
مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر