رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس . واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس ونقدم لها رواية حب الطفوله |انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة .
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم
رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم
روايه حب الطفوله الفصل الثالث :
لاحظ الصغار حركه من الهرج والمرج خارج الغرفهكنزى :هو فى اايه بره مين اللى جه
عمر:مش عارف
انتفض اادهم فجأة واقفا عندما ميز صوتا من بين أصوات من بالخارج
أدهم بهمس فرح ومصدوم:يارا
وصحة شكوكه عندما اقتحم عليهم أحدهم الغرفه
يوسف بسعادة: مفاجأة
يارا بمرح:بتلعبوا بنك الحظ من غيرى يا كلااااب
انقضت كنزى ومايا بسعاده على يارا يضمونها إليهم بينما احتضن يوسف كلا من أدهم وعمر فى سعاده شديده دلفت هاله وورائها فريده وهم يضحكون ليبتعد أدهم عن يوسف ويحتضن هاله بسعاده لتضمه هاله لها بحنان شديد
أدهم بحب شديد:وحشتينى اوى اوى يا طنط هاله
هاله بحنان:وانت كمان ولله يا قلب طنط هاله
عمر مازحا:وانا موحشتكيش
هاله بغضب مصطنع:انت ده انت نهارك اسود معايا اايه عره ومهزأ دى اللى انت معلمها للعيال
عمر ببرأه مصطنعه:اااااناا لا استغفر الله العظيم اانا بردو يا طنط هاله اقول الكلام ده... ده انا عسل وكيوت
يوسف بمرح:ايوااا ايوا وبارد
عمر بتلقائيه:بس يا عره يا مهزأ
ليضع عمر يده على على فمه مدركا ما قال
يارا بضحك:اااهو اهو جبت حاجه من عندى
ضجت الغرفه كلها بضحك بينما تقدمت هاله من عمر وامسكته من لياقة قميصه بغيظ
هاله بغيظ:اااايه الكلام ده
عمر ببرأه مرحه :اانا ده هما اللى معلمنى الكلام ده.... دول بيحقدوا عليا عشان انا بطلع من الاوائل
يارا بغيظ:ده على اساس ان احنا بنطلع من الأواخر يعنى
يوسف بشك:استنى استنى بس انت طلعت الكام السنه دى
عمر:مطلعتش دى مدرسه خرافانه مطلعتنيش بس انا مطلع نفسى قدام نفسى هو فى حد هيعرفنى قد ما انا عارف نفسى
كنزى بضحك :ههههههههههههه
فريده بضحك:خلاص بقا يا هاله سبيه المره دى
نزلت هاله على ركبتيها أمام عمر واحتضنته بشدة
هاله بضحك:وانا اقدر ازعل من عموره حبيبى بسمة العيله
بادلها عمر العناق بشدة فهاله محبوبه من الكل ابتسمت هاله لمايا وفتحت لها زرعها الاخر
هاله بحنان:تعالى يا ام قرنين
جرت مايا واحتضنت هاله هى الأخرى
كنزى بمسكنه مصطنعة:وانا
هاله بضحك:يخراابى وانا اقدر ازعل احلى كنوز فى الدنيا
وابعدت مايا وعمر عنها واستقبلت كنزى فى زراعيها وكنزى تضمها إليها بشده
فريده بضحك:كفايه بقا ااحضاان يا هاله تعالى بقا عشان تطلعى تسلمى على ناديه وابراهيم وبعدين تنزلى تسلمى على "كوثر" (والدة أدهم)
هاله بمزاح :حاضر...... هنروح انا فريده نسلم على الجماعة وهنيجى وحولوا عما نيجى متولعش فى الشقه
فريده مكملة بتنبيه:واللى هلمحوا بيقرب من التلاجه هو حر انتوا صايمين مفهوووم
الجميع:مفهووم
ثم خرج كلا من فريده وهاله من الغرفه بل من البيت باكمله وجلس الصغار معا على شكل دائرة اولها أدهم ويليه يارا ويلى يارا يوسف ويلى يوسف مايا ويلى مايا عمر ويلى عمر كنزى وبطبع يلى كنزى أدهم مجددا
كنزى بفرحه:بس انتو مقولتليش واانا بكلمك امبارح انكم جااايه
يارا:ولله احنا مكناش نعرف ان احنا جاين ده ماما قلتلنا انا ويوسف واحنا بنسحر بليل
يوسف:اايواا واصلا قالت إن احنا هنيجى من غير ما نقلكم عشان تبقا مفجأه
مايا بسعادة:اااحلى مفجأه
أدهم بفرح:فعلااااا
عمر بحماس:هنلعب ااايه
يارا بتعب:لا لا مش هلعب انا هروح انام عشان انا نايمه الساعه٣وصاحيه الساعه ٥عشان احنا جاااين مواصلااات وانا عوزه انام عشان عطشانه اااوى وكان فى كميه حر بره واتبهدلنا ااوى فى المواصلات
كنزى:خلاص روحى نامى احنا لسه الضهر وانا هبقا اصحيكى العصر وننزل نلعب تحت فى الجنينه
يارا وهى تنهض وتغادر الغرفه:طيييب
عمر بمرح موجها حديثه ليوسف :وانت مش هتتخمد
يوسف برخامه مخرجا له لسانه:لا انا قاعد على قلبك
ادهم:انا هروح اتوضى واصلى الصبح مصلتوش
ثم تركهم وغادر الغرفه وأغلق باب الغرفه خلفه وكاد ان يدلف إلى الحمام لكن لاحظ ضوء غرفه فريده المضاء فتوجه إلى الغرفه ليغلق الضوء ليجد يارا ممده على السرير بدون غطاء وضوء الغرفه مضاء وهى تغط فى النوم وشعرها الأسود الكثيف مخطيا وجهها اقترب من السرير وفرد الغطاء عليها
ثم ابتعد عن السرير و اغلق نور الغرفة وخرج من الغرفه واتجه إلى الحمام ليتوضئ ويأدى فرضه بينما اعتدلت يارا على السرير ونظرت إلى فراغه وابتسمت وتمددت مجددا على السرير ولفت الغطاء عليها بأحكام هذه المره.... يتبع
روايه حب الطفوله الفصل الرابع:
صدع فى الأجواء صوت اذان العصر أثناء ركض ستة أطفال على سلالم العماره حتى وصلوا إلى الحديقه التى تحت العمارهيارا بحماس :هااا هنلعب اايه
مايا:انا عوزه العب كوتشينه
كنزى :لا اسكتى انتى يا ام قرنين انا عوزه العب السلم والتعبان
مايا بغيظ:مليش دعوه انا عوزه العب كوتشينه
اخذو يصرخون فى وجه بعضهم حتى
عمر بنفاذ صبر:بسسسس انا هاخد كنزى ونلعب السلم والتعبان هنا فى جنب وشوفوا انتو بقا هتعملو اايه يلااا يا كنزى
كنزى بحماس:يلااا
ثم ذهبوا إلى ركن من أركان الحديقه وهم يلعبون سويا
أدهم :طب واحنا هنلعب ااايه
مايا بغيظ:بقاااا كده يا كنزى بتغظينى ماااشى
ثم شبكت مايا يديها فى يد يوسف الذى تفجأ من فعلتها
يوسف بخضه:ااايه
مايا :تعالى نروح هناك كده نلعب كوتشينه
ثم شدته ورائها إلى ركن اخر من اركان الحديقه واظهرت مايا الأوراق ولعبوا
اادهم بصدمه:هو ده اللى هنلعب سوااا يخرب بتهم
نظرت يارا اليه وأخرجت عدت الرسم الخاصه بها وجلست على الأرض وأخذت ترسم بالقلم الفحم جلس أدهم بجانبها
ادهم:انتى هتعملى اايه انتى كمان يعنى انتى هترسمى ومايا ويوسف هيلعبوا كوتشينه وعمر وكنزى هيلعبوا السلم والتعبان وانا اعمل اايه بقاا
يارا بابتسامة:غنى
اادهم:نعممم
يارا:اعمل الحاجه الللى بتعرف تعملها غنى ليااا....... بس الاول خد
ثم فتحت حقيبتها التى أخرجت منها عدة الرسم سابقا وأخرجت منها كراسه رسم كبيره واعطتها له
يارا بابتسامه:دى كراسه الرسم بتاعتك اللى ادتهالى السنه اللى فاتت وقلتلى املهالى رسومات
اادهم بانبهار:اللله يا ياراا انتى فنانه بجدد شكرااا جدااا دول جمال ااوى اوعدك انى هحافظ على الكراسة دى....... بس ايه الرسمه دى جميله اوى معناها ايه
الرسمه كانت عباره عن (طفلين ولد وبنت باين عليهم انهم صغيرين ومسكين ايد بعض وضهرهم بس اللى باين كأنهم باصين لقدام وتحت رسمة الطفلين كده فى بنت وشاب باين عليهم انهم كبار فى العشرينات كده لبسين نفس لبس الطفلين الصغيرين بس على كبير كده وضهرهم بس اللى باين وبرده ماسكين ايد بعض وبعد الشاب والبنت فى راجل عجوز وست عجوزه باين ده من شعرهم الأبيض وبرده ضهرهم بس اللى باين وبرده مسكين ايد بعض) المعنى ان دول ولد وبنت وهما صغيرين كانوا مع بعض ولما كبوا وبقوا شباب فضلوا بردو مع بعض رغم الظروف ولما بقوا عواجيز فضلو بردو ماسكين ايد بعض ومسبوهاش
يارا:لما نكبر وابقا كبيره واخش الكليه هبقا اقلك
أدهم بتفكير:امممم ماشى
يارا:طب يلا يا عم غنيلى عشان اعرف اارسم
أدهم :هترسمى ااايه
يارا بتفكير:اايه رايك لو ارسم العماره بتاعتنا وهى فوقها الشمس كده هتبقى خرااافه
أدهم :طيب..... عوزالى اغنيك اايه بقااا
يارا بسعاده:قمرون سيدنا النبى وبعدها رقت عيناك شوقا وبعدها.......................
أدهم بصدمه مقاطعا:حيلك حيلك براحه هغنى قمرون الأول مااشى
هزت يارا راسها تعبيرا على موافقتها ثم بدا أدهم فى الغناء بصوته العذب الجميل الذى تعشقه يارا ومعه بدأت يارا الرسم ايضا
قمروووون قمرووون سيدنا النبى قمرووون وجميييل وجميييل سيدنا النبى وجميييل ولا ظل له بل كان نوررررا
..................................................................................فى بيت كنزى
جلست فريده وهاله معا فى شرفه المنزل المطله على الحديقه الذى يلعب فيها الصغار وهم يتحدثون سويا فى أمور عدة
فريده:وانتى عامله ايه مع جوزك يا هاله
هاله بتوتر :هاااا.... ال.... الحمدلله
ثم نهضة هاله عن مقعدها برتباك
هاله هروبا من شقيقتها:هروح بقا البس واخد الكاميرا عشان اصور العيال عشان كانوا عوزين يتصورا سوا
ثم خرجت من الشرفه وخطواتها أقرب للركض دون أن تنتظر اجابه من شقيقتها
فريده بشك:وراكى حاجه يا هاله ولزم اعرفها وهعرفها
..................................................................................نزلت هاله على سلالم العماره بعد أن أرتدت عبائتها السوداء وخمارها الأسود ونقلبها الاسود فوجدت الأطفال مازل كل اثنين منهم كأنهم فى وادى بمفرده ما أن راوئها جميعا حتى توقف كل منهم عما كان يفعله وتوجه لها جميعا
هاله بتعجب:هو كل اتنين قعدين فى وادى ليه
ادهم بضحك:اصل كنزى وأم قرنين اتشكلوا تانى
هاله بضحك :طب انا كده اطمنت كمان شويه وهيتصلحوا
يوسف:بس ايه دة انتى جيبه الكاميرا ليه
يارا بحماس:هتصورينا صح
هاله بابتسامه :اه هصوركم كام صوره وانسخهم واعمل لكل واحد فيكم ألبوم بنفس الصور مرضيه كده يا ست يارا
يارا بسعاده:اااااه
هاله:بس...........
توققت هاله عن إكمال جملتها عمدا لتخيفهم ولتسير فضولهم
الجميع معا بخوف:بس اايه
هاله بجديه:لو كنزى ومايا متصلحوش دلوقتى انا هاخد الكاميرا واطلع ومفيش صور
كنزى بغباء:مين دول اللى متخاصمين اصلا
مايا وهى تحتضن كنزى :هو انا وكنزى بنشاكل انتى ظلمنا ليه بس يا طنط هاله
الجميع:هههههههههه
هاله بضحك :طب يلا اقفوا جمب بعض
وقف كلا من يارا وكنزى ومايا بجوار بعضهم وشبكتا ايديهم فى بعضهم بقوه وابتسموا بينما وقف يوسف وراء مايا ورفع القرنين الذين تصنعهم دائما فى شعرها بطريقه مضحكه ولحت على ثغر يوسف ابتسامه عابثه ومايا لا تشعر بما يفعله بينما وقف عمر وراء كنزى وصنع لها قرنين بأصابع يده خلف راسها وهى أيضا لا تشعر ورسم عمر ابتسامه مضحكه على ثغره ابرزت كل أسنانه البيضاء بينما وقف أدهم وراء يارا وانزل راسه قليلا ووضها على كتف يارا وكأنه يحتضنها من الخلف احست يارا بثقل شيئ على كتفها فأدارت راسها قليلا إلى الجانب لتفتح فمها بشده عندما رأت أدهم يضع راسه على كتفها ويرسم ابتسامه هادئه على ثغره ونور الشمس مسلط على عينيه العسلية ليزيدها جمالا سرحت هى به ولم تنتبه إلى امها التى التقطت الصوره على هذا الوضع
هاله بضحك وهى تتأمل الصوره فى الكاميرا:شكلكم يفطس من الضحك يوسف رفع القرنين بتوع مايا وعمر عامل لكنزى قرنين ويارا مجاش وشها فى الصوره اصلا لأنها كانت بتبص لادهم هههههه طب ولله لطبعه الصوره دى وحطها فى الالبوم
اشتعل الثلاث فتيات من الغضب ونظروا الى الثلاث اولاد الذى نظروا إلى السماء كأنهم من"بنها" ولكن عندما نظروا جميعا لصورة وقعوا جميعا على الأرض من كثرة الضحك
التقطت لهم هاله الكثير من الصور بوضعيات مختلفه وكانت كل الصور الذى التقطتها هاله جميله لكن بقت اول صوره التقطتها مميزه لأنها أظهرت مدى حبهم لبعض وبرأتهم وسعادتهم وقفت فريده فى شرفه منزلها تراقبهم بابتسامه لكن ابتسامته اختفت عندما رأت كوثر تدخل شرفه منزلها هى الاخرى وهى تنادى على أدهم بغضب
كوثربغضب وصوت عالى:ااااادهم ااااادهم مش كفايه بقا لعب طول النهار وقال ايه صايم...... ااااطلع
نظر لها أدهم وهى تدخل من الشرفه إلى منزلها وصعد سلالم منزله مطيعا والدته بدون ولا كلمه
كل هذا وفريده تقف فى شرفه منزلها وهى تضرب كفيها ببعضهما
فريده بغضب فى نفسها:عمرك ما هتتغيرى يا كوثر
بينما وقفت يارا أسفل العماره وهى تلقى بنظراتها الناريه على شرفه منزل ادهم
يارا بضيق وغضب:انا مبحبش الست دى اابداا
هاله بحده:يارا عيب
سكتت يارا على مضض وحبست غضبها بداخلها فهى متيقنه ان كوثر سوف تصرخ فى وجه أدهم فهذه متعتها دائما الصراخ على ابنها وكان دائما ما يوقفها عند حدها هو زوجها وائل الذى مات
يارا بحزن فى نفسها:ولا يوم من ايامك يا عمو وائل........ يتبع
انتظرونا في الفصل الخامس والسادس علي موقع اجيال الاندلس
مواضيع اخرى قد تهمك:: اخبار متنوعه ::
مواضيع اخرى قد تهمك:: مكتبة الشعر ::
مواضيع اخرى قد تهمك:: مكتبة كتب وتطبيقات شاملة
مواضيع اخرى قد تهمك :: افضل قاموس ناطق عربي انجليزي
مواضيع اخرى قد تهمك :::: اخبار التعليم ::
مواضيع اخرى قد تهمك :: تفاصيل مسابقة التربية والتعليم
مواضيع اخرى قد تهمك :: :: مكتبه تاريخيه ::
شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.
- موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
- موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
- موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد
- نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
- تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات
مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر