رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بكل زوار ومتابعي ومشتركين موقع اجيال الاندلس اقدم لكم كل جديد من اخبار تعليمية ومناهج تعليمية وأخبار متنوعة و أخبار رياضية وعالمية وكل جديد في عالم المعرفة والثقافة والشعر ومن خلال موقع اجيال الاندلس تستطيع الحصول علي كل ما تريد من كتب شامله ومعلومات في كافة المجالات
وفي إطار من التفكير العلمي والعملي,كان شاغلنا الشاغل طيلة الأعوام السابقة منذ عام 2001 حتى الآن في كيفية عرض المادة العلمية المقررة بهدف الوصول بأبنائنا الطلاب للمستوي الافضل والامثل في كيفية تحصيل وفهم واستيعاب المقررات الدراسية وفي ضوء ماسبق كان اهتمامنا البالغ في انشاء موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس . واليوم نقدم كاتبه صغيره سنا ولكن كبيرة مقاما كاتبه من اجيال الاندلس واتشرف بها في انها طالبه متميزه في اجيال الاندلس ونقدم لها رواية حب الطفوله |انها الروائيه روان محمد نسيم بنت دمياط |الزرقا| المياسرة .
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
ونقدم لها رواية حب الطفولة من 20 فصل فتابعونا ومنتظر الدعم للكاتبة الصغيره يالا بينا
موضوعات الكاتبة روان محمد نسيم
- قصة قصيرة | سر الحياه | الكاتبة روان محمد نسيم .
- قصة قصيرة | وجدت امى | الكاتبة روان محمد نسيم
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل اول وفصل ثاني
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثالث وفصل رابع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل خامس
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سادس
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل سابع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل ثامن
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل تاسع
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | فصل عاشر
- رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
رواية حب الطفولة للكاتبة روان محمد نسيم | الفصل الحادي عشر
فى شركه الكيلانى لاستلام والتصدير
ترجلت يارا من التاكسى ودلفت إلى الشركه ومنها الى مكتب السكرتير وهى فى كامل اناقتها
يارا بابتسامه:صباح الخير يا عمار أدهم جه
عمار بصدمه حاول اخفائها:ها ااه صباح النور ايوه أدهم جوه فى المكتب
يارا:طيب سلام
ثم تركته ودلفت إلى المكتب واغلقت الباب خلفها لكنها وجدته خاليا
يارا بتعجب:ااادهم اادهم... هو فين ده امال عمار ليه قالى انه هنا
اقتربت قليلا من كرسى المكتب فصدمت مما رأت وهوى قلبها فى قدميها وهى ترى أدهم ساجدا لله عز وجل ارتعش جسدها كاملا وتصبب العرق من راسها وفرت دمعه من عينيها وهى تتذكر تقصيرها فى حق ربها مسحت تلك الدمعه بسرعه وهى ترى أدهم ينهى صلاته
أدهم :السلام عليكم ورحمه الله..... السلام عليكم ورحمه الله
ثم نهض وهو يطوى سجاده الصلاة والتفت ليراها فتحولت عينيه إلى اللون الأحمر من كثرة غضبه من ملابسها تلك
(فكانت ترتدى بنطلون جينز ضيق جدااا ومن فوقه "بلوزه" بيضاء"قط" قصيره وتمسك فى يدها جاكت جينز طويل الاكمام)
يارا بجديه مصطنعه: شكرا على امبارح........... بس هو انت وديت العربيه تصلح
أدهم وهو يجز على أسنانه :ايوا زفتاها
يارا وهى ترفع حواجبها من لهجته :فى ايه يا ادهم
أدهم بغضب شديد :انا بس عوز أسألك سؤال هو انتى مسكه فى ايدك الجاكت ده ليه بدال مش هتلبسيه ولا هى منظره وخلاص
يارا بصدمه:نعم
أدهم بغضب وصوت عالى:لا ولا حاجه بس من النهارده كل حاجه هترجع مكانها انتى هتتولى الشركة لوحدك ويوسف اللى طلب منى كده لأنك اتعلمتى كل حاجه وانا معتش ليا لازمه انا طالع مكتبى بعد اذنك
ثم خرج وتركها وأغلق باب المكتب بعنف شديد وهى مازلت فى حاله صدمه شديده وقد ترقرقت دموعها فى عينيها ووضعت يدها على اذنيها وقد ذكرها صوت صراخه بماضى تمنت ان تنساه
على الجانب الاخر بعد أن أغلق أدهم الباب بعنف انتفض عمار فى مكانه من صوت الباب
عمار بفزع :فى ايه ياعم برااحه
أدهم بغضب:اسكت انت يا عمار عشان دى مبقتش شركه
عمار بشك:اوعى يكون كل الزعيق اللى كان جوه ده كان للانسه يارا
أدهم بلامبلاه:وافرض يعنى كان ليها قوم يلا ارجع مكانك عشان ارجع مكانى
عمار:أدهم انت متعرفش ان الانسه يارا بتخاف من الصوت العالى والزعيق وبيجلها نوبات هلع
وكأن دلو من الماء البارد قد انسكب على راسه فى ليله شتاء قارسه البروده
أدهم بفزع:ااايه بتقول ايه وانت مين اللى قالك الكلام ده
عمار:كان البشمهندس يوسف سألنى عن الدكتور النفسى اللى علجنى عشان شوفت ابويا وهو بيموت قدامى فلما سألته ليه حكالى عن حالة اخته و............
لم يكمل عمار عبارته لان أدهم ركض بسرعه إلى المكتب ودلف اليه وأغلق الباب خلفه فوجد يارا تجلس على الأرض تبكى بشده فعتصر قلبه من الألم لانه المتسبب فى حالتها تلك اقترب هو منها وسحبها من زراعها حتى يوقفها أمامه
أدهم بندم:يارا انا اسف مكنش لزم ازعقلك بطريقه دى
يارا ببكاء:أدهم انا عوزه اتكلم ممكن تسمعنى
ادهم:اتفضلى
بدأت يارا تقص عليه كل ماحدث معها فى ماضيها هى واخيها حتى وقفت عند نقطه سحب والدها لها هى وشقيقها خارج البيت بعد أن طلق والدتها
أدهم مشجعا ايها:وبعدين ايه اللى حصل
يارا ببكاء:خدنا عند بيت عمى خالد وسبنا هناك ومشى معرفش راح فين وهناك عمى خالد هددنا اننا لو رحنا مع ماما هو هيأذى ماما وخالتو لكن لو فضلنا مع بابا ماما وخالتو هيبقوا كويسين فخفنا انا ويوسف بصراحه لان بعد الضرب اللى بابا ضربه لماماو خالتو خفنا عليهم وبعدها بابا جه وخدنا ودنا الفيلا اللى احنا قعدين فيها حاليا وانا بقيت بتجنبه انا ويوسف وبنخاف منه اوى ومن يوميها اصلا وانا بخاف من الصوت العالى بعدها ماما وخالتو جابوا قريبهم عشان يتكلموا مع بابا وماما تخدنا لكن
أدهم بحزن:لكن انتو رفضتوا
يارا ببكاء اشد:ايوا مرضناش نروح معاها وساعاتها قرايب ماما مقدورش يعملولها حاجه وقلولها ولادك مش عيزنك فهى طلبت من بابا تبقا تشرفنا كل فتره فرفض وقلها كل سنه هبقا ابعتلك ليهم صوره ومن يوميها مشفناش ماما وكمان مستويا التعليم نزل خالص ومعتش طلعت من الأوائل لان نفسيتى كانت وحشه ولما نتيجه الثانويه طلعت قلت انى هخش فنون جميله لانى كان نفسى اخشها من زمان وكمان كان مجموعى الحمدلله جيباها بس هو جه ودفع فلوس ودخلنى هندسه غصب عنى مع يوسف عشان كده كنت حالفه مخشش الشركه دى بس يوسف لما سافر حطنى قدام الأمر الواقع عارف انا بقا عندى اقتناع تام ان كل ما كان الواحد طيب كل ما كان حظه أسوأ
أدهم بهدوء:كل اللى حصل ده مش مبرر انك تبعدى ابداا عن ربنا بالعكس كان لزم تقربى منه اكتر انتى خزلتى مامتك يا يارا تفتكرى لما تشوفك دلوقتى هتفرح بالعكس طب ليه يوسف معملش زيك طب انتى مرتاحه فى حياتك حسها سعيده لا طبعا ولا هتكونى سعيده طول ما سر سعاتك مش معاكى
يارا ببكاء:ااانا اانا
أدهم مقاطعا :هقلك على حاجه هو لو رئيس الجمهورية رن عليكى هتعملى ايه
يارا بتعجب:هرد أكيد
أدهم :طب لو رن عليكى خمس مرات فى اليوم هتردى بردو ولا هتزهقى وتكسلى
يارا :لا اكيد هرد ده الرئيس
ادهم :طب ما ربنا بينادى عليكى خمس مرات فى اليوم وانتى ولا مره بتردى وده ربنا يا يارا ربنا اللى مفيش احن منه على عباده ربنا اللى دايما عند حسن ظن عباده بيه افتحى صفحه جديده معاه يا يارا وتوبى هتلاقى حياتك نورت وساعتها بس هتحسى بسعاده الحقيقيه
هزت يارا راسها ودموعها تتساقط من عينيها بغزاره ابتسم لها أدهم ابتسامه عزبه
ادهم مازحا: انا هروح اتروض عمار من مكتبى عشان زى ما قلتلك يوسف عوزك تمسكى الشركه لوحدك وكمان هبقا كل يوم اوصلك بليل عشان شكلك مدمره العربيه خالص ومش هتيجى دلوقتى
يارا بضحك:هههه طيب
ابتسم لها أدهم وخرج من المكتب وترك قلبها يدق بسرعه شديده وضعت هى يدها على قلبها الذى يدق بسرعه شديده
يارا بابتسامه:هو ايه اللى بيحصلى ده لكون حبيته
..................................................................................وجد أدهم المكتب خاليا فقد جمع عمار أغراضه ورحل إلى مكانه فجلس أدهم على كرسيه وشرد بعينيها الخضراء واقسم فى نفسه ان غضبه منها مكان الا من غيرته عليها
أدهم بحب فى نفسه:انتى عوزه منى ايه يعنى اسرتى قلبى زمان وخلتيه متعلق بيكى ١٥ سنه ودلوقتى كمان لما نشوف أخرت قصه حب الطفوله دى ايه
.................................................................................. وضع عمار أغراضه على مكتبه القديم فرأى ياسمين تتجه نحوه بابتسامتها التى تجعل قلبه يخفق لها بشده
ياسمين بتعجب:عمار انت بتعمل ايه هنا
عمار بابتسامه عريضه :ماهو البشمهندس يوسف طلب من كل واحد يرجع مكانه
ياسمين بفرحه فى نفسها:اااخيراا أدهم هيبقا لوحده فى مكتبه من زمان متكلمناش لوحدنا
عمار بصوت مرتفع:ياااسمين سرحتى فى ايه
ياسمين بنتباه:هااا لا ابدا يلا نبدأ شغل
عمار بتردد:طب مفكرتيش فى عرضى تانى
ياسمين بحده:عماار احنا مجرد زمايل بس مش اكتر ولو سمحت متفتحش موضوع خطوبتنا ده تانى
عمار بحزن:حااضر يا ياسمين اوعدك معتش هفتحه تانى
إسراء وقد جائت للتو بابتسامتها الجميله:عمااار نورت مكتبك انا عرفت انا كل واحد رجع مكانه
عمار بابتسامه متكلفه :منور باصحابه يا إسراء
ثم جلس على مكتبه يمارس عمله
..................................................................................فى القاهره فى بيت ابراهيم
دخل عمر غرفه شقيقته فوجدها جالسه على سريرها وشارده بالبوم الصور الذى فى يدها فجلس عمر بجوارها وشد منها ألبوم الصور فافقت هى من شرودها عليه
عمر بهدوء :لحد أمته هتفضلى معلقه نفسك بواحد لا شافك ولا شفتيه بقالكم١٥ سنه
مايا بحزن:بحبه يا عمر بحبه اوى ووحشنى اوى
(مايا ابراهيم عبد الجمال شقيقه عمر تبلغ من العمر ٢٤ عاما تعمل مدرسه لغه عربيه)
عمر :مش عارف اقلك ايه بصراحه بس انا عرفت حاجه دلوقتى وكان لزم اجى اقولهالك
مايا:ايه
عمر :بابا بيقلى ان طنط كوثر كلمت ماما فى ان ادهم عوز يخطبك
مايا بفزع:نعمممم مممستحيييل أدهم بيحب يارا ومستحيل يعمل كده
عمر بلامبلاه:معرفش انا جيت قلتلك واتصرفى انتى معاه بقا
ثم تركها وذهب إلى غرفته بينما اشتعلت مايا من الغضب وامسكت هاتفها وأخذت تعبث به قليلا ثم وضعت الهاتف على اذنيها منتظره رده
..................................................................................
على الجانب الاخر كانت يارا تجلس فى مكتبها تمارس اعملها الا ان صدع صوت رنين هاتف على مكتبها أمسكت الهاتف وهى ترفع حاجبها
يارا بسخريه:البيه أدهم نسى تيلفونه وبيقول عليا انا مهمله
ومن ثم تحول وجهها من السخريه إلى الصدمه وهى تقرأ اسم المتصل
يارا بصدمه:م.. ...مايا
تغلب فضولها عليها وقررت فتح الخط لتريح شكوكها فاقتربت باصبعها من زر ايجاب المكالمه و............ يتبع
اقسامنا بين ايديك 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
قسم الشعر , مكتبة المعرفة, مكتبة كتب وقصص وتطبيقات شامله, مكتبه تاريخيه, مكتبه دينيه , المطبخ, الصحة والجمال, الكليات والمعاهد العسكرية , أخبار متنوعة , أخبار التعليم, المرحلة الابتدائية ,المرحلة الاعداديه ,المرحلة الثانوية , الصف الأول الابتدائي , الصف الثاني الابتدائي , الصف الثالث الابتدائي , الصف الرابع الابتدائي , الصف الخامس الابتدائي , الصف السادس الابتدائي , الصف الأول الإعدادي , الصف الثاني الإعدادي , الصف الثالث الإعدادي , الصف الأول الثانوي , الصف الثاني الثانوي , الصف الثالث الثانوي , جغرافيا ثالثه ثانوي, تاريخ ثالثه ثانوي, قناة اجيال الاندلس موقع اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس وقناة اجيال الاندلس منوعات وصفحه اجيال الاندلس وقناة فور كيدز صفحة قنوات اجيال الاندلس ),قناة فور كيدز قناة ابداعات دنيا تطبيق اجيال الاندلس
مواضيع اخرى قد تهمك:: داء السكري وامراض الكبد
مواضيع اخرى قد تهمك:: القولون العصبي اعراضه واسبابه وعلاجه
مواضيع اخرى قد تهمك:: التدريب الكامل للطفل المتأخر في الكلام
مواضيع اخرى قد تهمك:: طريقة عمل سمك السنجاري ::
مواضيع اخرى قد تهمك:: الترمس كنز قيمته عالية ( الكنز الاصفر)
مواضيع اخرى قد تهمك:: الصف الرابع الابتدائي ::
شكرا لكم على متابعتنا الحصرية لكل جديد على موقع اجيال الاندلس.
- موقع اجيال الاندلس هو موقع تعليمي وتثقيفي وترفيهي وتربوي وشامل لكل جديد وحصري ومفيد لكل فرد بالأسرة وستجد فيه كل ما تحتاجه يمكنك زيارتنا فى اي وقت للاستمتاع معنا بقراءة بعض المقالات الحصرية والجديدة من خلال امهر كتاب المقالات فى الشرق الاوسط.
- موقعنا يعد من اكبر مواقع التعليم فى مصر وفى الوطن العربي حيث لدينا الكثير من المناهج التعليمية الحصرية.
- موقعنا موقع تفاعلي يصل الي كل فرد من حيث ميول واهتمامات كل فرد
- نسخّر التكنولوجيا وتقنيات الذكاء الاصطناعي لتسهيل الحصول على المعلومة باللغة العربية، والوصول لخدمة أكبر عدد من المستخدمين وتزويدهم بأفضل محتوى الكتروني عربي
- تصفح داخل موقعنا الان لمشاهدة المزيد من نماذج المراجعة ونماذج الامتحانات الخاصة بالمراحل:
يمكنك زيارتنا على صفحتنا على الفيس بوك من خلال الرابط التالي.صفحه اجيال الاندلس
يمكنك متابعتنا على قناتنا فى اليوتيوب من خلال الرابط التالي.قناة اجيال الاندلس و قناة اجيال الاندلس منوعات
مع تحياتي لكم جميعا ::مقدمه لكم :: اسامه رزق عامر